
Bruk heller Tesla-penger på buss
Velbeslåtte Tesla-eiere subsidieres med titusener av kroner årlig. Hvorfor i alle dager bruker vi ikke disse pengene på å sponse bussbilletter i byene?
Mens de ofte velbeslåtte Tesla-eierne behandles som konger i kollektivfeltet med egen statlig «apanasje», går busspassasjerer og syklister for lut og kaldt vann. Elbileiere har lenge nydt godt av utrolige fordeler og avgiftsfritak, i forhold til andre trafikanter. Elbileiere som i stor grad befinner seg i og rundt de store byene sør for Saltfjellet. Dette skal fortsette noen år til. Hyllet fram av et grønt halleluja-kor, og politikernes trang til å få til noe på miljø-området.
Tenk hvis vi heller kunne brukt disse pengene på bussbilletter og sykler. På å banke ned prisen på kollektivtransport, og sponse innkjøp av bysykler. Ikke bare er det minst like miljøvennlig. Dette vil også være et nøkkeltiltak for å møte byenes største hodebry i årene framover: Trafikkaos, stadig flere personbiler, stadig mer uhåndterlige, kostbare og irriterende køer, stadig mer trafikkfare for myke trafikanter. Elbil-boomen blir hyllet som det store manna fra himmelen, og gir uten tvil en betydelig grønn gevinst. Men elbilen redder ikke byene fra framtidens trafikkaos.
I år subsidieres eiere av elbiler med minst 1–2 milliarder kroner i Norge, i form av fordeler og bortfall av statlige bilavgifter. Beregningene varierer noe, men det er ingen tvil om elbil-satsingen koster. Elbil-eieren nyter følgende fordeler: Ingen engangsavgift, ingen moms ved kjøp, litt over 400 kroner i årsavgift, gratis offentlig parkering, fritak for bompenger, anledning til å kjøre i kollektivfelt, fritak for fergeavgifter. Fordelene er under press, men skal videreføres i alle fall ut 2017.
Tiltakene har uten tvil hatt en vanvittig effekt, og brakt Norge opp som det fremste elbil-landet. I løpet av mai passerer vi trolig en milepæl, med 50.000 elbiler. Utslippene fra bilparken går betydelig ned. Mens gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler lå over 180 gram/km i 2001, var den nede i 102 gram/km i april i år.
Elbilen er grønn så det holder. Overhodet ingen tvil om det. Men har dette vært, og er dette den smarteste måten å bruke subsidiene på; i miljøets navn?
Transportanalytiker Bård Norheim har påpekt at det er en skrikende forskjell i statlig støtte til de som reiser kollektivt og de som kjører elbil. Ifølge ham ville kollektivtrafikantene i Oslo ikke bare kunne ha reist gratis med buss og bane, hvis de hadde fått samme støtte som en Tesla-eier. De ville fått utbetalt rundt 70 kroner. For hver reise. Legger man den langt billigere elbilen Nissan Leaf inn i et slikt regnestykke, ville kollektivtrafikantene fått utbetalt 17–18 kroner pr. reise.
Elbilmillionene spres ikke jevnt ut over landet. Den store boomen kommer i sentrale strøk. Naturlig nok, ettersom fordelene ved elbilen slår mest ut der. Mens over 20 prosent av de nye personbilene solgt i Oslo og Hordaland i april i år var elbiler, var elbilandelen helt nord bare 3, 7 prosent. Troms og Finnmark ligger i skyggen av elbil-milliardene.
Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer