Skjermdump fra NRK-reportasje om vogntog-kontrollen på Helligskogen som blitt omtalt av Dag Tessem i dette innlegget.

Krav om kjettinger på vogntog er en sikkerhetsmessig avsporing

Like etter den tragiske ulykken i Balsfjord sto en representant for veivesenet fram på TV2 og slo fast at: «Å være 24/7 på alle grenseoverganger er ikke mulig!».  

Selvsagt er det mulig! Både eksportører og veivesen har et stort ansvar for sikker transport på våre veier. Det må være økonomisk unødvendig at oppdrettsnæringa fortsetter å benytte det absolutte lavmål av østeuropeiske transportører. Såpeglatte M+S dekk med 5 mm grunne langsgående striper har ingenting å gjøre på norske vinterveier.

Den 17.01. 2019 hadde veivesenets «storkontroll» på Helligskogen. NRK Nordnytt viste bilder fra kontrollen. Et «rakkel» av tynne ubrukelige lenke-kjettinger (meier) ble, helt uforståelig, godkjent av vegvesenet. Studer «kjetting-låsen» på bildet! Ved første avkjørsel etter kontrollen ble disse lenkene garantert demontert. Og da fortsatte vedkommende videre på de livsfarlige dekkene. 

Ukritiske kontroller, med krav om å legge på kjettinger, bidrar ikke til bedre sikkerhet på våre veier.   

Kraftigere tiltak må gjøres umiddelbart - før flere liv blir ødelagt!

Det må vedtas nye strenge krav til vinterdekk for all tungtransport i Norge. Vedtak må følges opp med grensekontroller 24/7. Vogntog som ikke innfrir de nye dekk-kravene må nektes å kjøre inn i Norge.

Forsøk på å legge på kjettinger på dårlige dekk må avvises konsekvent!

Dette av to grunner:

  • 1. Krav om å legge på kjettinger resulterer kun i at de blir tatt av igjen ved første ledige avkjørsel. 
  • 2. Tungtransporten på norske veier går gjerne i både 80 og 90kmt. Det er det ingen kjettinger som tåler.

Så derfor: Glem all prat om kjettinger i sikkerhetsmessig sammenheng!.

En helt annen sak er at medbragte kjettinger er et viktig og godt hjelpemiddel når man sitter fast, eller ikke kommer opp en bratt bakke. Samt som nødløsning på våt islagt vei, da med redusert fart over kortere strekninger.

Men det er KUN DEKK MED RIKTIG MØNSTER OG -DYBDE som kan gjøre de utenlandske vogntogene sikrere på våre vinterveier.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse