Regjeringen må gi svar på om den internasjonale dekkmerkingen holder mål for norske vinterforhold. Hvordan kontrollerer man for eksempel at sjåførene på vogntog som faktisk har lovlige kjettinger, har kunnskap til å legge de på? Og hvorfor får utenlandske vogntog med «liksom-kjettinger» som egentlig bare er skrot, passere? skriver Cecilie Myrseth. Foto: Ragnar Bøifot, Fremover

Krever handling fra samferdselsministeren - nå!

Erna Solberg sin regjering må faktisk komme på banen med svar og tiltak på hvordan de skal stoppe juks og fanteri - og med svar på hvordan de skal håndtere den alvorlige situasjonen vi nå ser konsekvensene av på norske veier.

Vi har en situasjon på veiene våre som er helt uakseptabel. Dette har blant annet Nordlys satt på dagsorden på lederplass. Den fortvilelsen som nå brer seg i nord deler jeg fullt ut. Arbeiderpartiet har de siste årene forsøkt å rette søkelyset på risikoen ved utenlandske dødstrailere på norske vinterveier. Det har vi gjort mange ganger gjennom å fremme forslag og tiltak i Stortinget. Våre forslag om tiltak for å stoppe sosial dumping og kriminalitet i transportsektoren som kategorisk har blitt stemt ned av høyresiden. 

Samferdselsministerne fra Frp hevder at kontrollvirksomheten har økt. Det er vanskelig å se at det hjelper. Det er allerede forbud mot å kjøre lastebil på norske vinterveier uten godkjente vinterdekk og kjetting. Mange gjør det likevel, men burde åpenbart vært stoppet på grensen.

Erna Solberg sin regjering må faktisk komme på banen med svar og tiltak på hvordan de skal stoppe juks og fanteri - og med svar på hvordan de skal håndtere den alvorlige situasjonen vi nå ser konsekvensene av på norske veier. 

Regjeringen må gi svar på om den internasjonale dekkmerkingen holder mål for norske vinterforhold. Hvordan kontrollerer man for eksempel at sjåførene på vogntog som faktisk har lovlige kjettinger, har kunnskap til å legge de på? Og hvorfor får utenlandske vogntog med «liksom-kjettinger» som egentlig bare er skrot, passere? 

Vi vet at det jukses med kjøre- og hviletidsbestemmelsene, at det jukses med bom-betalinger og at det jukses med lønns- og ansettelsesforhold. Summen av dette gjør at de useriøse aktørene vinner konkurransen over seriøse transportbedrifter. Hvis ikke samferdselsministeren gidder å ta denne kampen, men overlater til «markedet» å rydde opp, vil det fort bli veldig vanskelig å drifte for norske transportbedrifter, med norske sjåfører. 

Arbeiderpartiet har altså flere ganger foreslått konkrete tiltak for å stoppe sosial dumping og kriminalitet i transportsektoren, noe som blir kategorisk stemt ned av høyresiden. Blant annet har vi foreslått:

  • Juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver
  • Regionale verneombud for transportsektoren
  • Tydeligere retningslinjer og myndighet til å kunne holde igjen kjøretøy
  • Krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører
  • Kreve at det skal være betalt inn penger på de obligatoriske bompengebrikkene før kjøretøyet krysser grensen, noe som vil kunne sjalte ut mange av de verste bandittene.
  • Fylkespolitikerne fra Nordland, Troms og Finnmark fremmer nå krav om flere kontroller på grensen og endring av forskriftene som gjør at gode vinterdekk for nordnorsk vinterføre kreves. Dette er krav jeg støtter opp om. 

Jeg ber samferdselsminister Dale nå ta problemene på alvor og rydde opp. Den farlige og kritiske situasjonen vi daglig ser på nordnorske  vinterveier krever handlekraft og vi trenger det nå!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse