Annonse
VANLIG SYN: Tverrforbindelsen er beryktet, og et stort problem for tungtrafikken på vinteren. Ny Tverrforbindelse i tunnel gjennom øya ligger i byvekstpakken, som nå er parkert på sidelinja. Foto: Eskil Mehren

Kunsten å sparke kjernevelgere i baken

Man øker mer enn gjerne skatter og avgifter og flår bilistene på enda dyrere drivstoff, bare det ikke blir bompenger.

Lastebileierne har i årevis tilhørt Fremskrittspartiets kjernevelgere. Nå får de et kraftig spark i baken av partiet sentralt og av lokalpartiet i Tromsø.

Lastebileierne har bedt om at en ny Tverrforbindelse i tunnel blir prioritert blant framtidige trafikktiltak i byvekstavtalen for Tromsø.

- For oss er ny Tverrforbindelse kanskje den viktigste delen av bypakken, sier Odd-Hugo Pedersen, regionsjef for Nord-Norge i Norsk Lastebileierforbund, til Nordlys. Han understreker at forbundet ønsker at ny Tverrforbindelse skal være med i bypakken.

Hva svarer det lokale Frp? Jo, gruppeleder Bjørn Gunnar Jørgensen er veldig fornøyd om ny Tverrforbindelse forsvinner ut av planene. – Vi har aldri prioritert dette prosjektet, og det haster ikke med å få det bygget, sier han til Nordlys.

Den vet best hvor skoen trykker, som har den på, heter det. Tverrforbindelsen er en versting og en gjenganger når det gjelder å skape trafikkaos i byen. Det går knapt en dag med vanskelig føre vinterstid, uten at et vogntog står på tverra her, og sperrer forbindelsen over nordøya for annen trafikk. Tverrforbindelsen er beryktet, og et stort problem for tungtrafikken på vinteren.

Og nå blir det verre. Tungtrafikken utenfor tunnelene vil øke i rushtrafikken, og det samme vil problemene. Når vogntog og trailere ikke har anledning til å bruke byens tunneler i de mest trafikkerte periodene av døgnet, må tungtransporten finne alternativer. Løsningen blir problem-strekninger som Tverrforbindelsen, eller kommunale veier der det ferdes mange myke trafikanter.

For dette er riset bak speilet: tunnelene som borer seg gjennom Tromsøya er så dårlig brannsikret, at tungtrafikken har fått kjøreforbud her mellom klokka 07 til 09, og 15 til 18. Når ungene skal gå på skolen, og når gående og syklende skal til og fra jobb, tvinges de tunge kjøretøyene i stedet ut på et kommunalt veinett som verken er dimensjonert eller bygd for denne trafikkøkningen. Det vil være utfordrende for alle parter, ikke minst på glatt vinterføre.

Flere tunge kjøretøyer betyr at veivedlikeholdet her vinterstid også må bedres. Det drar enda flere ressurser fra anstrengte, offentlige budsjetter. Og for transportnæringen blir det dyrere å kjøre lengre omveier.

NHO Arktis er veldig tydelig på at næringslivet ønsker en byvekstavtale, og at ny Tverrforbindelse er helt sentral her. Men nå svever altså byvekstavtalen i det blå.

Dette er konsekvensen av regjeringens bompengeforlik i fjor, eller som en kortversjon: Frp i Samferdselsdepartementet og Frp i Tromsø.

Førstnevnte har parkert byvekstavtalen med Nord-Norges største by på sidelinja, sistnevnte mener, i motsetning til næringslivet i byen og regionen, at ny Tverrforbindelse er unødvendig. For byvekstavtalen er ifølge Tromsø Frp en rødgrønn pakke, hvilket automatisk diskvalifiserer planene i Jørgensen & co sin verden.

Ulykken er at Tromsø Frp er et ensaks-parti når det gjelder samferdsel i byen. Bompengemotstanden trumfer alt. Man øker mer enn gjerne skatter og avgifter og flår bilistene på enda dyrere drivstoff, bare det ikke blir bompenger.

Det er ikke mer enn halvannet år til stortingsvalget, men det er likevel rikelig med tid til å skape trafikkaos og frustrasjon, både for næringsliv og private trafikanter i landsdelens mest folkerike by. Å gamble på at folket under valgkampen i 2021 fremdeles koser seg med vedtaket om bomfri E8, en vei som tidligst kan stå ferdig i 2024-2025, er risikofylt. Stemmene fra Tromsø kan bli enda færre.

Utfordringen for Frp blir trafikksituasjonen her og nå, køer og kaos, og partiets manglende løsninger på problemene.

Samt hvor store tap det har medført for kjernevelgere som lastebileiere og andre næringsdrivende å kjøre omveier eller stå bom fast i timevis i kaoset på veistrekninger som Tverrforbindelsen.

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse