Annonse
KAN MISTE HURTIGBÅTEN: Hurtigbåttilbudet til Sør-Tverrfjord i Loppa er en av rutene som rammes dersom budsjettforslaget til fylkesrådet i Troms og Finnmark fylkeskommune går igjennom. Foto: Erlend Hykkerud

Kutt i rutetilbudet

Dersom fylkestinget i Troms og Finnmark vedtar fylkesrådets budsjettforslag for 2020 og økonomiplan for 2020–2024, ligger det til rette for en reduksjon i rutetilbudet for hurtigbåt.

Fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo (Ap) sier den nye fylkeskommunen har et for høyt produksjonsnivå i forhold til de økonomiske rammene regjeringen gir. Det er så langt heller ingenting som tyder på at fylkene får kompensasjon for tapte inntekter under korona-krisen. Fylkesrådet må forholde seg til realitetene, og da tvinges man til å foreta økonomiske kutt på alle sektorer i Troms og Finnmark fylkeskommune.

Blant stedene som rammes av kuttene er Laggo, Ryggefjord, Bia, Skippernes, Lundhamn, Hellefjord, Langstrand, Slettnes, Lille Survik, Revsneshamn, Langfjordhamn, Sør-Tverrfjord, Loppa øy, Skavnakk og Segelvik.

Dette er steder med svært få fastboende, eller steder som er fraflyttet. Det er en del fritidseiendommer på mange av stedene, og en betydelig andel av de som benytter seg av rutetilbudet i dag, er hyttefolk. Sør-Tverrfjord har et 20-talls innbyggere, men de har alternativ med ferge.

Vi har forståelse for at når fylkestinget først må spare inn penger på samferdsel, så gjør man dette der færrest blir rammet. Har man bygget seg hytte på avsidesliggende steder, må man regne med å anskaffe seg privatbåt. Steder hvor det drives næringsvirksomhet bør skjermes, noe som ser ut til å være hensyntatt i forslaget fra fylkesrådet.

Det er dessverre ikke mulig å opprettholde et hurtigbåt-tilbud for ferie og fritidsformål, på det offentliges bekostning. Det er da også en del av vurderingen som ligger bak fylkesrådets forslag. Alternativet er kutt i vedlikehold og drift av veier.

En del politikere, særlig fra Hammerfest-regionen, har de siste dagene tatt til orde for å opprettholde tilbudet til de små eller fraflyttede stedene, og i stedet legge ned ruta mellom Alta og Hammerfest, den såkalte Vargsundxpressen. Dette er neppe en god ide. Ruta har etablert seg som en suksess, med stadig vekst i passasjertallet. Ruta binder sammen vekstsentrene på samme måte som man har lyktes med mellom Tromsø og Harstad. Ruta benyttes av altaværinger, som må til Hammerfest for å komme på sykehus, og reisende fra Hammerfest som tar fly fra Alta.

Politikerne bør satse på et  ruteopplegg til det beste for næringsliv og utvikling i regionen. Det viktigste fokuset må være ressursbruk med fornuftig anvendelse av fellesskapets midler.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse