Annonse
Leder i Rødt, Bendik Hugstmyr Woie, er ikke fornøyd med regneferdighetene til Hans Petter Kvaal (til venstre) og Erlend Svardal Bøe, henholdsvis ordførerkandidat og gruppeleder for Høyre i Tromsø.

Kvaal og Bøe bløffer

At Høyre nå prøver å skjære ned på flere tiltak i Tenk Tromsø, som gir bedre fremkommelighet for busspassasjerer, gående og syklende, svekker Tromsøs forhandlingsposisjon. Vi skal inn i forhandlinger med regjeringen, blant annet for å kjempe for økt statlig bidrag så vi får realisert mer i Tromsø.

Hans Petter Kvaal og Erlend Bøes regner feil og svekker Tromsø før forhandlingene om byvekstavtale har startet, i valgkamputspillet sitt til Nordlys torsdag kveld.

Hans Petter Kvaal og Erlend Svardal Bøe lanserte torsdag en «kuttliste» for byvekstavtalen. Blant annet la de inn ny tunell til Kvaløya via Håkøya for 2,2 milliarder og kutt i sentrumsterminalen og bedre framkommelighet i sentrum for litt under 800 millioner. Men regnestykket går ikke opp. I Tenk Tromsø er det bare satt av 300 millioner til Sentrumsterminalen. Her mangler de 500 millioner i regenstykket sitt. Prislappen på Håkøy-tunellen de bruker er fra sommeren 2015(!) og har åpenbart endret seg mye. Kvaløyforbindelsen via Selnes har hatt en prisøkning på 300 millioner på fire år, vi kan vel regne med at tunellen ville hatt samme økning.

800 millioner Høyre har glemt

At Høyre nå prøver å skjære ned på flere tiltak i Tenk Tromsø, som gir bedre fremkommelighet for busspassasjerer, gående og syklende, svekker Tromsøs forhandlingsposisjon. Vi skal inn i forhandlinger med regjeringen, blant annet for å kjempe for økt statlig bidrag så vi får realisert mer i Tromsø. Da skal vi gå høyt på banen og ha ambisjoner for Tromsø. Løpet Høyre legger opp til, med å finne fram sparekniven og svekke ambisjonene for hva vi skal få til i Tromsø, kan gi like mye bompenger og færre prosjekter. Det trenger vi ikke.

Rammen til byvekstavtalen på 8 milliarder kroner ligger fast. Kostnadene øker over tid, det er en av grunnene til at vi må kreve økt statlig bidrag fra regjeringen i forhandlingene. Tromsø faller utenfor ordningen med 50% finansiering av store kollektivprosjekter Og det er uaktuelt for oss å øke prisene i bomringen, fra 8 kr største del av dagen og 24 kr i rushtid med autopass-brikke.

Dette er ren spinn fra Høyre, for å dra vekk oppmerksomheten fra at Høyre lokalt og i regjering har sviktet Tromsø på samferdsel.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse