Annonse

Kystvakten uten ører og øyne

Helikoptrene er Kystvaktens ører og øyne, og mangelen på helikopterstøtte reduserer kystvaktskipenes evne til både fiskerikontroll og redningsoperasjoner dramatisk.

Det er viktig å slå fast at skandalen rundt kystvakthelikoptrene ikke skyldes Forsvaret. Den er politikerskapt.

En gang før nyttår flyr en gammel arbeidshest for siste gang. Lynx-helikoptrene, som betjener Kystvakten, skal settes på bakken for godt. Der skulle de egentlig stått for mange år siden, men gjentatte livstidsforlengelser har holdt dem i lufta flere tusen timer over det som opprinnelig skulle være et normalt livsløp for disse maskinene. I miljøet er det en stående vits at Lynx ikke lenger er et helikopter, men tretti tusen reservedeler som flyr i formasjon. 

Årsaken til at Lynx-maskinene har måttet holde ut så lenge, er skandalen rundt leveransene av det nye helikopteret NH90. Den første maskinen av denne typen skulle leveres i 2005. Den ankom i desember 2012, sju år forsinket. Til nå har Forsvaret mottatt fem NH90-maskiner. Men ingen av dem er operative på Kystvaktfartøyene ennå. Det vil også være situasjonen ved årsskiftet, når forgjengeren Lynx har parkert i sin siste hangar.

Dette betyr at Kystvakten vil måtte seile uten helikopterstøtte. Da har våre viktigste overvåkere av norske havområder og beskytterne av fiskebestandene i nord, mistet sine mest betydningsfulle hjelpemidler for å gjøre jobben effektivt. Helikoptrene er Kystvaktens ører og øyne, og mangelen på helikopterstøtte reduserer kystvaktskipenes evne til både kontroll og redningsoperasjoner dramatisk. Fra forsvarshold har Nordlys fått vite at NH90 skal være operativt halvveis inn i 2015. Men med bakgrunn i erfaringene så langt, vil ingen bli overrasket over om det kan drøye enda lenger.

Det er viktig å slå fast at skandalen rundt kystvakthelikoptrene ikke skyldes Forsvaret. Den er politikerskapt. Det var en politisk beslutning om helikopterkjøpet som forkastet det militærfaglige rådet om å kjøpe inn Sikorsky Seahawk som erstatning for Lynx, og i stedet bestemte at NH90 skulle handles inn. I stedet for et ferdig utviklet produkt som kunne leveres omgående, Sikorsky, valgte man et helikopter som bare var på tegnebrettet. Resultatet kjenner vi nå. Fabrikken i Italia leverer for dårlig og altfor sent. Nå jobbes det intenst på Bardufoss med å utarbeide de nødvendige prosedyrene NH90 trenger for å være operative. I mellomtiden er en sterkt redusert Kystvakt en invitasjon til tyvfiskere og juksemakere.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse