Annonse
Høyre-politiker Christine Nilssen i Vardø fortviler over de nye flyrutene i Finnmark. Foto: Privat / NTB Scanpix

La meg gi et eksempel på hvordan vi rammes av rutekuttene

Slagordet til Widerøe er ”Hele Norge. Hele tiden”. Jeg håper at det også kan gjelde etter 1. april 2017.

Som de fleste til nå har fått med seg, så endrer Widerøe rutene sine fra 1. april 2017. For første gang skal rutetabellene ikke ut på høring. Diskusjonen har til nå gått mye på hvem som har ”skylden” for dette, Widerøe eller Samferdselsdepartementet. Så vidt jeg forstår skylder begge på hverandre.  Jeg har ikke til hensikt å fastsette skyld og stille rette vedkommende til veggs. Jeg ønsker heller å belyse noen av konsekvensene som disse ruteendringene kommer til å gi for de som rammes av rutekuttene. De som saken egentlig burde handle om.

La meg gi et eksempel:

Allerede nå vet jeg at jeg skal til Narvik på et politisk møte lørdag 1. til søndag 2. april. Siden jeg bor i Vardø må jeg reise ned dagen før, altså fredag 31. mars. Dette er jeg godt kjent med fra før av, så det er ingen bombe. Siden jeg uansett må ta fri minst halve dagen fra jobb fredag 31. mars, så har jeg mange valgmuligheter, og kan lande på Evenes enten 15:05, 17:30 eller 19:16. Heldigvis er jeg fra Bjerkvik, så jeg kan overnatte hjemme hos mamma fra fredag til lørdag dersom ikke hotellbudsjettet strekker til. Derimot får jeg problemer når jeg skal hjem til Vardø. 

Søndag 2. april går det nemlig ingen fly Evenes – Vardø. Første mulighet er mandag 3. april, hvor flyet går 06:30 fra Evenes og lander i Vardø 12:35. Andre (og siste) mulighet er samme dag hvor flyet går 09:10 fra Evenes og lander i Vardø 12:35, altså samme tid. Jeg kunne selvfølgelig ha kommet meg til Tromsø via fly eller buss på søndags formiddag eller ettermiddag, men jeg kommer meg uansett ikke til Vardø før mandag klokken 12:35. Det betyr at jeg må ta en halv dag ekstra fri fra jobb for å komme meg hjem fra et møte som er avsluttet på formiddagen dagen før. Det samme gjelder dersom jeg skal hjem til Bjerkvik på familiebesøk en annen helg. Kanskje gjør dette at jeg ikke ser meg råd til å reise hjem, ikke nødvendigvis på grunn av prisen på flybilletten, men fordi jeg ikke har mulighet til å ta så mye fri. 

Nå handler jo ikke dette kun om meg. Det er likevel illustrerende for situasjonen som befolkningen her på kysten vil være i etter 1. april 2017. Det samme vil gjelde for alle de andre som bor i Vardø, Båtsfjord, Vadsø og flere andre steder i Finnmark, og som av ulike grunner er på reise i det ganske land. 

Mange som bor og jobber i Øst-Finnmark reiser på møter og kurs andre steder i landet titt og ofte. Så også i Vardø. Etter 1. april er det ikke så problematisk å komme seg fra Vardø. Det er fortsatt en del avganger ut fra Vardø lufthavn, i alle fall på dagtid. Det største problemet er at kveldsflyet som tidligere har gått 21:47 forsvinner, slik at siste avgang fra Vardø er klokken 16:38. For noen kan det sikkert være fint å komme seg tidligere frem dit man skal, men det har en bitter konsekvens som jeg nå kommer til.

Det er tilnærmet umulig å komme seg til Vardø. Et enkelt søk viser at det er umulig å komme seg fra Vardø til Oslo på en dag, av den enkle grunn at returflyet lander før du rekker å dra hjemmefra. Dersom man drar ned dagen før (slik man ofte må), og har et møte som er ferdig etter klokken 08:00 på morgenen (når flyet Oslo – Kirkenes går) må man altså legge inn en hel ekstra dag i hovedstaden før man kommer seg hjem. Siste fly fra Tromsø til Vardø går klokken 10:15 på formiddagen. 

Dette skaper store ekstrautgifter for både privatpersoner og bedrifter. I flere små og mellomstore bedrifter vil man kanskje kvie seg for å sende ansatte på kurs og møter, rett og slett fordi det blir for store overnattingskostnader, for ikke å snakke om tapt arbeidstid og eventuelt reisetid som skal kompenseres for. Dette får igjen konsekvenser for kompetanseutvikling. Det gjør det også mindre attraktivt for nye bedrifter å etablere seg, ikke bare her i Vardø, men i hele Øst-Finnmark. Er det god samfunnsøkonomi?

Det er heller ikke tvilsomt at rutekuttet vil kunne ha store konsekvenser for flyplasstrukturen i Finnmark. Med dårlige transfermuligheter til flyplasser som Vardø, Båtsfjord, samt mindre gunstige flytider til Vadsø, kan man spørre seg om kysten i Øst-Finnmark rett og slett blir nedprioritert. Det tar ”bare” 3,5 timer å kjøre fra Vardø til Kirkenes, og litt mindre fra de andre stedene, slik at det kanskje blir den ”beste” løsningen for mange dersom rutetilbudet blir såpass redusert som det nå er lagt opp til. Dersom det skjer, er det vel ikke lange tiden før lønnsomheten stuper til et minimum på alle andre flyplasser enn Kirkenes lufthavn. Og det er ikke passasjergrunnlaget som er problemet da. 

Vardø Høyre vedtok i kommunevalgprogrammet for perioden 2015 til 2019 at vi skal jobbe for at flyplassen på Svartnes skal bestå, og at flytilbudet minst holdes på dagens nivå. Det vil vi kjempe for, og det håper jeg at de andre politiske partiene i Vardø, Vadsø, Båtsfjord og resten av Finnmark også kan være forent om for tilbudet på sine lokale flyplasser. 

Slagordet til Widerøe er ”Hele Norge. Hele tiden”. Jeg håper at det også kan gjelde etter 1. april 2017.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse