Annonse
Seksualitet handler også om mye mer enn bare sex. Det handler om ansvar, tillit, kroppsidealer, grensesetting og identitet. Men seksualundervisningen man får på skolen er ikke i nærheten av å dekke alt dette, skriver leder Sigrid Vorland i Tromsø AUF. (Illustrasjon: Colourbox)

La oss snakke om sex!

Skolene burde heller lagt opp til at vi elever lærer om ting som trygg sex, kjønnssykdommer, identitet, ansvar og grensesetting gjennom seksualundervisningen, istedenfor den gammeldagse, ensidige og ekskluderende undervisningen i dag, som absolutt ikke hører hjemme i 2019!

Seksualundervisningen i den norske skolen er alt for dårlig. Den er gammeldags, ekskluderende, lite omfattende og veldig ensidig. Skoleelevene fortjener bedre enn dette.

Vi snakker ofte om at skolen skal være en plass for alle, hvor alle skal kunne føle seg inkludert og representert. Men dette gjenspeiles ikke i det hele tatt i seksualundervisningen som gis. Vi lærer for eksempel absolutt ingenting om sex og seksualitet for LHBTQ-personer. Dette skaper et feil og ensidig bilde for ungdom, og hjelper iallfall ikke unge med å bli tryggere på seg selv og egen seksualitet.

Problemet her ligger i at det ofte er mest fokus på de negative sidene ved sex, og vi unge får nærmest bare en liste over ting vi ikke må gjøre, og ting vi må passe på. Jeg tror at å fokusere på både positiv og mangfoldig seksualitet er viktig både for å vise at det finnes flere sider av seksualitet, og at alle er forskjellige.

Seksualundervisningen tar heller ikke opp det unge selv vil lære mer om, for eksempel om grensesetting og trygg sex. Det er ikke noe tvil om at kunnskap skaper trygghet. Dersom man har god seksualundervisning på skolen kan man lettere sette sine egne grenser, fordi man har mer kunnskap og vet mer om hva man går til.

Blant annet har #metoo i aller høyeste grad vist oss hvor viktig det er å gi barn og unge mer bevissthet om både deres egne og andres grenser.

Mer enn bare sex

Seksualitet handler også om mye mer enn bare sex. Det handler om ansvar, tillit, kroppsidealer, grensesetting og identitet. Men seksualundervisningen man får på skolen er ikke i nærheten av å dekke alt dette.

Og ærlig talt, hadde det vært et hvilket som helst annet fag hvor elevene manglet kompetanse selv etter fullført opplæring, hadde det blitt gjort noe med for lengst. Jeg tror mye av problemet her ligger i at det ikke er en tilstrekkelig nasjonal læreplan for seksualundervisning, slik at man lærer det samme over hele landet. I dag er det lagt opp til at skolene selv må finne ut hvordan de skal gjøre dette. Alt for mange lærere syntes det er kleint å snakke om sex, og det går utover elevenes undervisning.

Seksualundervisningen jeg fikk på skolen besto av omtrent én time i naturfag i sjette klasse hvor vi skulle lære hvordan barn blir til. Læreren syntes dette var så kleint å snakke om at vi fikk beskjed om å lese sidene i boka på egenhånd. Altså, hvis det er slik lærere legger tonen når det er snakk om sex og seksualitet er det ikke rart unge syntes det kan være vanskelig å snakke om, og ikke føler seg trygg på seg selv og egen seksualitet.

Skolene burde heller lagt opp til at vi elever lærer om ting som trygg sex, kjønnssykdommer, identitet, ansvar og grensesetting gjennom seksualundervisningen, istedenfor den gammeldagse, ensidige og ekskluderende undervisningen i dag, som absolutt ikke hører hjemme i 2019!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse