Annonse
KOSTBART: Her i Langsund i Troms, mellom om Reinøy og Ringvassøy, er det planlagt en tunell med en kostnadsramme på 1,2 milliarder kroner. Troms og Finnmark fylkeskommune må ta opp et lån på over 650 millioner kroner.

Innhentet av virkeligheten

Langsundforbindelsen er økonomisk uansvarlig, skriver Nordlys på lederplass.

Hvis fylkespolitikerne i Troms og Finnmark stedet for å gjøre noe med etterslepet, bruker pengene på en undersjøisk tunell til en øy med drøyt 250 innbyggere, må de selv forklare det til velgerne i hele storfylket.

Prosjektledelsen for nye Troms og Finnmark fylkeskommune foreslår at tunnelen mellom Ringvassøya og Reinøya tas ut av investeringsbudsjettet.

Det er en klok anbefaling, og det kommer ikke til å bli opptøyer på grunn av dette. Snarere tvert imot, og forslaget bør så raskt som mulig tas til følge av fellesnemda som forbereder sammenslåingen av de to fylkene.

Da vedtaket om å erstatte en liten fergetur med tunell ble gjort, var prisen 574 millioner kroner. Men den såkalte Langsundforbindelsen har etterhvert fått en svimlende prislapp. Oppdatert og kvalitetssikret anslag er vinteren 2018/2019 er på cirka 930 mill (2019 kroner). Med sikkerhetsmarginer vil man ifølge fylkesrådet i Troms legge til grunn en øvre prosjektramme på inntil 1.2 millarder kroner, som samlet finansieringsbehov. Troms og Finnmark fylkeskommune må ifølge sakspapirene til møtet i fellesnemda ta opp lån på vanvittige 654 millioner kroner.

De fylkespolitikerne som holder fast ved en slik pengebruk i trange økonomiske tider, har mistet enhver troverdighet til å klage over manglende statlige bevilginger til fylkesveier og rassikring.

Pengene bør brukes med vett og forstand på vedlikehold og oppgradering av eksisterende veinett, med særlig vekt på transportkorridorene for sjømatnæringen.

Media i Troms har denne våren fokusert på de fryktelige tilstandene på noen av fylkesveiene våre. Noen steder er det fortsatt grusveier, fordi penger til asfalt mangler. Så ille er det, at den ikoniske Arthur Arntzen-skjetsen om den trøstesløse riksvei 50, har fått brutal aktualitet.

De av leserne som husker den, vil erindre at Oluf  Railkattli kunne fortelle at veikomiteen av 1952 gikk ned med mann og mus i et gjørmehav i Ramfjord.

Hvis fylkespolitikerne i Troms og Finnmark stedet for å gjøre noe med etterslepet, bruker pengene på en undersjøisk tunell til en øy med drøyt 250 innbyggere, må de selv forklare det til velgerne i hele storfylket.

Så langt er det bare MDG og Rødt som har vist ansvarlighet og sagt nei til prosjektet.  Partiene har hele tiden argumentert med at kostnadene er alt for store og samfunnsnytten for liten, i tillegg blir internkommunikasjonen i Karlsøy kommune faktisk dårligere, ikke bedre.

De to småpartiene fortjener honnør for å ha tråkket opp løypa. Nå er Langsund- forbindelsen innhentet av virkeligheten. Rødt og MDG bør derfor få følge av et bredt flertall.

Noen vil si at veien må bygges fordi den er vedtatt på demokratisk vis. Til det er det å si, at alle dårlige vedtak gjelder til det er fattet et nytt. Og den anledningen er nå kommet. Det tror vi også at det allerede lønnsomme næringslivet på øya vil leve godt med.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse