Annonse
Strømprisene kommer høyst sannsynlig til å gjøre stygge byks oppover denne høsten og vinteren. Selv om vi i Nord-Norge har hatt noen nedbørsrike sommermåneder, slipper vi ikke unna store prisøkninger. Foto: Ann-Kristin Hanssen

Strømprisen til himmels

At de som har minst å rutte med i verste fall må fryse seg gjennom vinteren for at velstående bilister skal slippe avgifter, er ganske enkelt ikke akseptabelt.

Strømprisene kommer høyst sannsynlig til å gjøre stygge byks oppover denne høsten og vinteren. Det varme og tørre været i Sør-Europa i vår og sommer, får skylda for det. Vannmagasinene er nærmest tørrlagt mange steder, og selv om vi i Nord-Norge har hatt noen nedbørsrike sommermåneder, slipper vi ikke unna store prisøkninger.

For mange vanlige forbrukere kan store strømregninger bli svært krevende å håndtere. Og mens folk fortviler over de kraftige prognosene, kan kraftselskapene komme til å notere svære overskudd.

Været kan vi gjøre lite med, og onde tunger mener det samme er tilfelle med politikerne. For store deler av den regningen som kommer fra strømleverandørene, er skatter og avgifter.

Det mest oppsiktsvekkende er elavgiften. Den har økt med hele 40 prosent under den sittende regjeringen. På hvert eneste statsbudsjett siden 2014, da regjeringen Solberg leverte sitt første, har elavgiften gått kraftig opp.

Der de rødgrønne holdt en jevn og moderat økning med 6-7 prosent fra 2009 til 2013, gjør kurven en meget bratt stigning etter at partilederen i Frp, Siv Jensen, kom i finansministerstolen. Hvert eneste år siden, har elavgiften fått en drøy økning. Da regjeringen Stoltenberg gikk av i 2013 var den på 11.61 øre per kWh. I dag er summen 16,58 øre.

I tillegg til elavgiften kommer økt nettleie, Enova-avgift og på toppen av det hele: moms. Man kan med rette si at staten forsyner seg meget godt av strømbudsjettene til folk, på tross av at «anti-avgiftspartiet» Frp sitter i regjeringen.

Økningen i el-avgiften har sammenheng med at staten taper store penger på moms og avgiftsfrie elbiler. Finansministeren har forsøkt å avgiftsbelegge de dyreste elbilene, men det har Venstre satt seg kraftig imot. Partiet har til og med lagt en beskyttende hånd over luksusbilene fram til 2021.

Men er det den vanlige strømkunde, som kanskje ikke kjører bil i det hele tatt, som skal betale for at Tesla-eiere, for eksempel, skal kunne kjøre avgiftsfritt?

Å øke elavgiften så dramatisk som regjeringen Solberg har gjort, har gått relativt knirkefritt. Men vi lever i et land der det er nødvendig med oppvarming store deler av året. Og nå kan selve kraftprisen øke voldsomt. Det gjør at det fort kan bli et folkekrav at elavgiften senkes til det nivået der den hører hjemme.

At de som har minst å rutte med i verste fall må fryse seg gjennom vinteren for at velstående bilister skal slippe avgifter, er ganske enkelt ikke akseptabelt.

  

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse