Annonse
DYRT: Allerede i 2017 dro statsminister Erna Solberg til Nord-Norge og lovet milliarder til å flytte rullebanen i Bodø 900 meter. Her sammen med tidligere Høyre-ordfører Ole Hjartøy. Foto: Tom Melby/Avisa Nordland

Tid for nødlanding

Tirsdag ble Finansdepartmentets kvalitetssikring av flyplassprosjektet i Bodø offentligjort. Holte Consulting har de siste 20 årene bidratt til at skattepengene blir brukt fornuftig. I sin rapport er anbefalingen at “Ny by - ny flyplass” utsettes. Behovet er ikke tilstede. Ingen trenger en ny by når den gamle ikke er i nærheten av å være bebygd.

Rapporten er pinlig for Bodø, og flaut for Nord-Norge, som vil tape på å stille seg bak ønsker som ikke er basert på reelle behov. Men her er regjeringen bondefanget i et kompleks som vil føre til at andre flyplasser i nord enten blir nedlagt eller ikke utbygd, slik det fremgår av en reportasje i Dag og Tid. Når det overfor myndighetene er solgt inn som et “nordnorsk” prosjekt, er det uten troverdighet.

Når kvalitetssikringen ligger på bordet, trer den viktigste regionale effekten frem. Det vil antakelig være at omlandet i Nordland mer eller mindre må evakueres og flyttes til den gamle flystripen i Bodø. Som om ikke det var nok, kommer det krav om at skattebetalerne skal finansiere nye stamflyplasser i Rana og Lofoten. I direkte konkurranse med Bodø om passasjerene. Det henger ganske enkelt ikke på greip.

Ny By – Ny flyplass har ingen troverdig plan for hvem som skal betale for boligbygging, veier, kloakk og infrastruktur til 40.000 mennesker. Anslagene for vekst i passasjergrunnlag og befolkning fremstår som et bedrag. Siste kvartal vokste Bodø med 30 personer. Det tilsier 5400 nye innbyggere de neste 45 årene, ikke 40.000.

Reellt sett er Nordland landets største fraflyttingsregion, med sterk negativ utvikling i fødselstallene. Likevel legger Bodø til grunn nær en fordobling av folketallet de neste 45 årene. At Avinor har gått godt for denne ønsketenkningen uten å stille kontrollspørsmål, er ytterst tvilsomt.

Bodø-prosjektet hviler på en sentral forutsetning; at faginstansen Avinor har hevdet at rehabilitering av dagens rullebane ikke er mulig. Først nå innrømmer Avinor at det likevel er fullt mulig å ruste opp eller forlenge rullebanen kombinert med nytt terminalbygg.

Det vil koste mye mindre enn det opprinnelige prosjektet. Når Avinor nå har kommet på bedre tanker, bør det medføre at prosjektet nedskaleres på en måte som gjør at det ikke går på bekostning av annen infrastruktur som Nord-Norge trenger. 

Hvis Avinor hadde vært et privat selskap, ville de vært konkurs på grunn av tapte inntekter. Sannsynligvis er det behov for tilførsel av penger over statsbudsjettet i mange år fremover etter korona-krisen.

Et slikt bakteppe kaller på ansvarlighet. Dersom man skulle gå videre med giantomanien i Bodø uten å tilrå endringer, vil det sette det statlige selskapets troverdighet i fare.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse