Annonse

Lettvinte hersketeknikker hos iFinnmark

Men det er ikke volden, fattigdommen og håpløsheten Europa vil få se på lørdag. Det er fest, en dritfet skinnkofte og Eurovisions hule budskap om likeverd og toleranse

I et innlegg 15. mai anklager redaktør for iFinnmark, Arne Reginiussen, artist og palestinaaktivist Marthe Valle for å være lettkrenka og politisk korrekt. Men Reginiussen burde forstå at boikotten av Eurovision ikke handler om politisk korrekt posering, men om konkret politikk. Det handler om kuler, krutt og menneskerettighetsbrudd, ikke føleri og krenkorama.

Spørsmålet om boikott av Israel er som hele Israel/Palestina-konflikten er komplisert og splittende. Konflikten har mange historiske, politiske, og menneskelige perspektiver og utgangspunkt som kan være vanskelig for oss utenforstående å forstå og ta inn over oss.

Særlig derfor skulle jeg ønske vi hadde et mediehus i Finnmark hvor redaktøren klarte å heve seg over hersketeknikker som å kalle de du er uenig med for ”krenka” eller ”politisk korrekt”, eller å kunne diskreditere et standpunkt som ”skivebom”,uten å egentlig gi noen argumenter.

Reginiussen skriver at”Keiino skal holde en konsert. De trenger overhodet ikke å ta stilling i en konflikt som ikke har noe med konkurransen å gjøre”, noe som jo er en grov forenkling av situasjonen. Keiino skal ikke holde en klubbkonsert i progressive Tel Aviv, de skal delta på en av verdens største direktesendte musikkarrangementer. Kommunikasjon og sendeflater er politikk, kunst er politikk, og Eurovisionfinalen i Israel er i aller høyeste grad politikk, og så mye burde redaktøren av et stort nordnorsk mediehus forstå.

Samtidig som europeiske krinkastningskameraer er rettet mot scenen i Tel Aviv, utøver israelske styrker vold og menneskerettighetsbrudd på Gazastripen og Vestbredden. Siden mars i fjor har israelske styrker skutt og drept tre hundre palestinske demonstranter. Palestinske menn, kvinner og barn som har protestert mot blokaden av Gaza.

Men det er ikke volden, fattigdommen og håpløsheten Europa vil få se på lørdag. Det er fest, en dritfet skinnkofte og Eurovisions hule budskap om likeverd og toleranse. Eurovision brukes av det israelske propagandaapparatet til å renvaske den israelske okkupasjonen, og derfor foregår faktisk krigføringen i Midtøsten både på scenen i Tel Aviv, og på våre TV-skjermer.

Kulturell-og akademisk boikott av Israel er et vanskelig spørsmål, og jeg tror at en fullstendig boikott kan ha uønskede konsekvenser. Likevel er spørsmålet om man vil være med å legitimere og kunstvaske Israels vold og forbrytelser mot det palestinske folk, gjennom det utstillingsvinduet Eurovision er, lett å svare på. Derfor har jeg valgt å støtte årets boikottaksjon, en aksjon igangsatt av palestinerne selv.

Det virker som om Reginiussen i sitt innlegg både ønsker å framstå som den analytisk kritikeren, den som setter fingeren på tendenser i vårt samfunn og kultur, og som en lokalpatriotisk heiagutt når han forsvarer Keiino og kritiserer krenkevelde. Men med sin gubbete bruk av hersketeknikker og grunne analyse av konflikten og boikotten klarer han dessverre ingen av delene.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse