Annonse
FÆRRE FLY I LUFTA: Widerøes passasjerer i nord blir nå berørt av mange rutekutt, flere av dem til og fra Tromsø. Foto: Tom Melby/Avisa Nordland

Livsnerven kuttes

Nord-Norge kan ikke finne seg i raseringen av Widerøe sitt rutetilbud.

Denne uka er det kommet to nyheter som utfordrer grunnmuren for kommunikasjon og transport i Nord-Norge.

Et ekspertutvalg ledet av tidligere Avinor-sjef Sverre Quale foreslår å legge ned flere små flyplasser og i stedet satse på de større lufthavnene. Her kreves det samlet og langsiktig arbeid fra landsdelen for å sørge for at forslaget skrinlegges.

Mer akutt er det at Widerøe på grunn av tapte passasjerinntekter under Covid 19-krisen varsler at de iverksetter flere rutekutt. Mange av dem forbindelser til og fra Tromsø. Blant annet til Vesterålen, Vadsø og Kirkenes.

Reaksjonene i Nord-Norge er forståelig nok sterke, blant annet fra Senterpartiet og Arbeiderpartiet.

– Regjeringen må bruke det de har i verktøykassen for å opprettholde transporttilbudet for befolkningen langs kysten, mener Ap-politikerne Cecilie Myrseth og Bjørnar Skjæran.

Vi er enige med Sp og Ap. Her må regjeringen ta grep umiddelbart, man kan simpelthen ikke la flytilbudet som er en livsnerve i Nord-Norge smuldre opp slik det nå legges opp til.

Dette har å gjøre med vilkår for næringsliv og muligheter transport av arbeidstakere og pendlere. Men det handler også om beredskap og helsepolitikk. Mange av passasjerene på Widerøe-flyene i nord er pasienter.

Konsekvensen av flyrute-kuttet vil bli en mer kronglete reise og dermed dårligere tilbud til disse pasientene. Mange vil bli berørt i forbindelse med polikliniske besøk og dagbehandling ved landsdelens felles universitetssykehus. Derfor savner vi et tydeligere engasjement fra Helse Nord i denne saken.

Støttetiltakene og andreordninger som kan opprettholde et robust flytilbud i Nord-Norge må forlenges. Om nødvendig må det kuttes i skatter og avgifter til Widerøe. For nå er det noe som er helt sentralt for bosettingen i landsdelen som er under angrep.

Myndighetene har vært svært rause og nærmest på autopilot stilt opp med redningspakker til de store selskapene Norwegian og SAS.  Nå trengs det et krafttak for å sikre at Widerøes kommersielle rutenett i nord ikke blir kraftig desimert.

Når korona-pandemien er på vei over i en ny fase, må det være uakseptabelt at man i nord skal bli sittende igjen med et dårligere tilbud. Det kan ikke Nord-Norge finne seg i.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse