Annonse
MANN PÅ FACEBOOK: Jeg er kvinne i statens registre, men mann på Facebook, for å slippe unna all slankereklamen. Foto: REUTERS/Stephen Lam/File Photo

Lykkelig som mann

Jeg er stort sett veldig fornøyd med å være kvinne, selv om jeg helst skulle unngått mensen hvis jeg kunne.

Og den energiboost-reklamen myntet på menn i 30-årene, passer jo godt for ei sliten tobarnsmor som nattammer.

“Silje Charlotte Solstad changed his profile picture”. Er det noe du vil fortelle oss, Silje?”

Jepp. Jeg skal fortelle. Hvorfor jeg er mann på Facebook.

Det startet med slanketipset som innebar en mango, chili og noe vann. Det var et fantastisk ukjent og hemmelig slanketips jeg bare måtte prøve, ifølge reklamen. På et par dager ville jeg gå ned minst 10 kilo. Minst. Det ballet raskt på seg. Og ikke var det fett.

Snart var det reklamer for neseoperasjoner, tilbud på fettsuging, sprettrumpeøvelser på DVD og BH-er som skulle oppheve tyngdekraften. Hver gang jeg logget meg på Facebook ble jeg bombardert av kjønnet, seksualisert og kroppsfokusert reklame.

Reklame med bare ett formål: Å få meg til å kritisere kroppen min slik at jeg bet på alle triksene, trykket på lenkene og kjøpte det udugelige, usannsynlige og hatefulle produktet som passer godt med høy selvforakt.

Kvinnekroppen er en slagmark, og på Facebook er krigføringen høy.

Derfor skiftet jeg kjønn. 

Nå er jeg lykkelig som mann. Jeg får reklame. Ganske mye. 

Et par handler om biler, så klart. Også fikk jeg en om tørketromler, som nok stammet fra at jeg googlet “tørketrommel best i test”. Ja, også handlet noe om kurs og kompetanse og sånn. Påfyll for hodet og selvtilliten, med andre ord, ikke selvforakten.

Det er naivt å tro at man klarer å lukke øynene for alle inntrykk og forvetninger som til enhver tid løper løpsk i samfunnet, på sosiale medier og bussholdeplassen (vi gleder oss til undertøysreklamene rundt juletider, ikke sant). 

Men går du til det drastiske steget det er å skifte kjønn, på Facebook, slipper du i alle fall litt unna den reklamen som er myntet på det du har mellom beina.

(NB: Skal medgi at den energiboost-reklamen for mer power i hverdagen som er rettet mot menn, også passer godt for ei sliten tobarnsmor som nattammer.)

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse