Annonse
VM i Narvik 2027 vil i størst grad bygge opp og styrke merkevaren Norge for en reiselivsnæring det satses enormt på, i en hel landsdel som rigges for vekst. Derfor heier vi høyt på Narvik hele veien til mål! Det tjener Norge mest på, skriver Truls Olufsen-Mehus, ordførerkandidat i Hammerfest KrF og markedssjef for IT-selskapet Lumion.com. Foto: Christian S. Andersen.

Merkevaren Norge tjener mest på VM i Narvik

Narvik er “mest norsk” som destinasjonspakke sett med øyne utenifra. Narvik med Nord-Norge på lag leverer en komplett pakke om hva merkevaren Norge er: fjord, fjell og nordlys - vikinger og samer.

- If I say “Norway”, what is the first word you can think of?”

- Fjords!”

Jo, nå er vi i beslutningsinnspurten om at Hafjell og Narvik må settes opp mot hverandre i kampen om muligheten til å arrangere Alpint-VM i 2027. Spørsmålet en bør stille seg er hva innfrir vi som vertsnasjon til verden ved å arrangere VM i Norge?

Alpint-VM er en reiselivsøkonomi og må bedømmes deretter

Svaret på dette spørsmålet bør begrunnes utifra et reisemålsperspektiv, fordi beslutningen for VM kan ha enorm merkevareeffekt for Norsk reiseliv. Det ene argumentet er hva vil trekke mest folk til arrangementet. Det andre argumentet er hva blir reiselivseffekten i etterkant av alpint VM og hvordan styrker dette merkevaren til Norge.

I kraft av Nærings- og fiskeridepartementet er VisitNorway.com den offisielle reiseguiden om Norge. Visit Norways “fakta om Norge” gir svaret på hva resten av verden ønsker - og forventer - at Norge leverer som vertsnasjon.  “Fakta om Norge”, lister opp øverst på siden den første sannheten, at Norge har største konsentrasjon av fjorder i verden. Og “fjord” er det ordet som resten av verden først forbinder med Norge. Etterfulgt av “nordlys” og “fjell”. Deretter “vikinger” og “samer”.

Hvilken av Norges VM-kandidater Narvik og Hafjell vil best innfri disse forventningene, og dermed maksimere merkevareeffekten for Norge som følge av all film, bilder og pressedekning? 

Svaret er enkelt. Vond for noen, men ikke mindre sann av den grunn.

Narvik er “mest norsk”, som destinasjonspakke sett med øyne utenifra. Narvik og med Nord-Norge på lag leverer en komplett pakke om hva Norge som merkevare er: fjord, fjell og nordlys - vikinger og samer.

Merkevareeffekt med spredning

I følge FIS var det 130 millioner som så Alpint VM i 2015, det gir potensielt en heftig reiselivseffekt. Spektakulære scener vil ha større effekt enn scener man har sett før, og det blir Narvik i høyeste grad å levere: unike scener aldri før vist i et alpint-VM.

Narvik har enda en helt spesiell gjenkjennelseseffekt gjennom dataspillet Battlefield 5 som slippes i 2019, der både filmtrailer og spillhandlinger skjer i Narvik under andre verdenskrig. Salgstallet fra de to tidligere spillutgavene var henholdsvis 7 og 15 millioner. Narvik som navn vil fram mot VM dermed være kjent for potensielt titalls millioner mennesker på grunn av spillet som tilbys på de fleste spillplattformer. Da passer det fint at det nye krigsmuseet i Narvik garantert vil innfri som reisemålsdestinasjon for en målgruppe man kanskje ikke engang har tenkt på som en effekt av VM-bildene. 

Gjenkjennelseseffekten fra bildene av Narvik reflekterer akkurat det folk allerede ser på som sær-norsk, de som ikke har tatt turen allerede til Norge får bekreftet at det er slik de så for seg. Det blir trygt å booke reisen. Til Nord-Norge og Narvik.

VM i Narvik 2027 vil i størst grad bygge opp og styrke merkevaren Norge for en reiselivsnæring det satses enormt på, i en hel landsdel som rigges for vekst. Derfor heier vi høyt på Narvik hele veien til mål! Det tjener Norge mest på.

 

  • Artikkelforfatter Truls Olufsen-Mehus jobber til daglig som markedssjef for IT-selskapet Lumion.com som utvikler software for 3d visualisering.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse