Annonse
GOD EFFEKT: Siden midtdeleren kom på plass på E8 gjennom Lavangsdalen, har antall drepte og skadede på denne strekningen blitt redusert med hele 95 prosent. Foto: Torgrim Rath Olsen

Midtdeler redder mange liv

I løpet av femten måneder var «dødsveien» borte.

E8 gjennom Lavangsdalen var lenge beryktet over hele landet for sine mange ulykker. Den tragiske kollisjonen i januar 2011, der 5 mennesker omkom og 35 ble skadd, ble et vendepunkt. Tragedien rystet nasjonen, og kravet kom fra mange kanter: denne veien må få den nødvendige trafikksikringen, uansett om prislappen kommer til å bli høy. Det ble etterhvert politisk umulig å overse kravet. Bevilgningene kom og arbeidet startet.

Høsten 2013 var utbedringen av den 9,6 kilometer lange strekningen ferdig. I løpet av femten måneder var «dødsveien» borte. Midtdeler, bredere vei, forbikjøringsfelt og slakere sideterreng hadde god effekt. Men midtdeleren var det aller viktigste. De fatale møteulykkene forsvant. Ingen var i løpet av disse månedene drept eller skadet på strekningen.

Siden har det vært en nedgang i antall drepte og skadede på E8 gjennom Lavangsdalen på hele 95 prosent. Overlege Mads Gilbert var på jobb på ulykkesdagen 7. januar 2011, og var en av mange som krevde handling fra myndighetenes side. Han sier i et intervju med Nordlys i dag at trafikksikring med midtdeler rett og slett er på nivå med vaksine. Dette er forebyggende tiltak som fungerer. Det er en svært god sammenligning.

Nå skal det endelig bygges ny innfartsvei til Tromsø, etter år med krangel og uenighet. Denne delen av E8 må bygges så trafikksikker som mulig. Planene om midtdeler må ligge fast også her, uansett om det fordyrer veiprosjektet.

Trafikksikring er ofte kostbart, men vi har en tendens til å glemme at trafikkulykker også koster. I tillegg til menneskelige lidelser, smerte og sorg, har tragediene også en prislapp i kroner og øre. Tall fra Transportøkonomisk institutt viste at de mange ulykkene i Lavangsdalen gjennom flere år, med totalt 22 drepte og mange skadde hadde kostet samfunnet om lag en halv milliard kroner.

I 1970 var dødstallene i trafikken i Norge 560. Av disse var det 101 barn. I fjor var tallet 110 drepte, og ingen barn. Utviklingen går utvilsomt i positiv retning, men jobben med trafikksikringstiltak må fortsette med full styrke. Å bygge veier med lavere standard for å spare noen millioner der og da, kan fort bli som å spare seg til fant.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse