Annonse
RØYKLAGT: Her legger MSC "Meraviglia" fra kai i Breivika. Røyk fra skorsteinen driver over Tromsø sentrum. Skipene har svært høye utslipp av blant annet svovel og nitrogenoksid, som kan være helseskadelig for mennesker. Foto: Privat/Tor Arne Morskogen

Miljøversting på besøk

Cruiseskiptrafikken til Tromsø har økt kolossalt de siste årene. Men med økt trafikk øker også forurensningen. Det er det siste Tromsø trenger.

Miljøverstinger som den som forlot Breivika forleden må snart være en saga blott. Her må også reiselivsnæringen bidra i arbeidet for et renere miljø.

Cruiseskiptrafikken til Tromsø har økt kolossalt de siste årene. Men med økt trafikk øker også forurensningen. Det er det siste denne byen trenger.

Høyrepolitiker Tor Arne Morskogen, som også er nestleder i styret i Tromsø Havn, tok bildet overfor, da MSC «Meraviglia» la fra kai i Breivika. Skorsteinsrøyken legger seg som et teppe over byen. Og røyken er stinn av klimagasser, samt svovel og nitrogenoksid, som er svært helseskadelig.

Et cruiseskip på størrelse med MSC «Meraviglia» bruker over ett tonn drivstoff i timen når det ligger til kai, bare for å holde skipet operativt. Per døgn tilsvarer det utslippene fra 10.000 biler. Det er ganske innlysende at slik kan det ikke fortsette, i en by hvor det legges planer og jobbes aktivt for nettopp å få bukt med klima- og avgassutslipp.

Det er helt unødvendig å la denne situasjonen fortsette. For det finnes løsninger på problemet. Som Morskogen påpeker: man ser ikke slike røyktepper over andre byer der cruiseskipene ligger adskillig tettere enn i Tromsø. Svaret på utfordringene når skipene ligger i havn, er å forsyne dem med strøm, slik at de kan kutte ut motoren.

Så langt har det imidlertid ikke vært mulig å bygge et strømanlegg tilpasset cruiseskipene i Breivika. Det kreves store investeringer, både i selve anlegget og i strømnettet. Det kan beløpe seg opp mot 100 millioner kroner.

Det blir et spørsmål om hvem som skal betale. I utgangspunktet er det jo kundene. Tromsø Havn har, slik det påpekes i Nordlys sin artikkel, svært hyggelig avanse på salg av landstrøm. Den selges til takster langt over ordinær strømpris, og likevel vil det lønne seg for cruiseskipene å bruke den, framfor vanlig drivstoff.

Styreleder i Tromsø Havn, Jarle Heitmann, sier de nå vil starte et forprosjekt på å forsyne skipene med strøm. Han ser til Bergen, der man har satset på landstrøm, og fått økonomisk støtte fra Enova.

Samtidig er det klart at det må stilles strengere krav til cruiseskipene, med hensyn til mer miljøvennlig drivstoff og renseteknologi. Internasjonalt har Norge vært en pådriver for dette, likevel er det slik at skipene kan seile på sterkt forurensende drivstoff langs kysten av Nord-Norge, noe de ikke får lov til i Middelhavet. Det er selvsagt ikke holdbart.

Det blir ofte hevdet at cruiseskipene ikke legger igjen penger i havnene de besøker. Det er ikke helt riktig. Mange er i jobb, blant annet med transport, guiding og på severdigheter, hvor også cruisepassasjerene må betale for seg.

Å reise på cruise i Nord-Norge er blitt svært populært, men skal vi kunne ta imot den økende trafikken, må det tilrettelegges for den – og det må stilles krav. Miljøverstinger som den som forlot Breivika forleden må snart være en saga blott. Her må også reiselivsnæringen bidra i arbeidet for et renere miljø. Slik cruisetrafikken foregår nå, er den med på å undergrave næringa.

 

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse