Annonse

Minister bak rattet på E6

Klokka tikker fort for samferdselsministeren mens asfalten sprekker opp.

De siste dagene har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen selv kunnet studere veiutfordringene i nord. Det viktigste inntrykket han sitter tilbake med fra E6 er en voldsom variasjon. Han har kjørt på skikkelig god vei, men også på strekninger som må være bygd på gamle kjerreveier. Han la også merke til at mange korte strekninger er utbedret uten at veien er sett i en helhet. «Vi skal ikke ha det slik på hovedveinettet vårt,» konstaterte Solvik–Olsen overfor Nordlys.  

Ketil Solvik-Olsen, som er et av Fremskrittspartiets sterkeste kort, gjør en aldri så liten politisk genistrek når han kjører hele E6 fra svenskegrensa i Østfold til Kirkenes. Han framstår som en minister blant folk flest og hevder selv at erfaringene fra den lange kjøreturen vil bli viktig for det samferdselspolitiske arbeidet framover. Men samtidig øker hans lange turné forventningene til at den blåblå regjeringen på en grunnleggende måte skal rette opp samferdselsskandalene som har fått utvikle seg under skiftende regjeringer.

Det er viktig å huske på at Solvik-Olsen har holdt seg på E6. Der varierer standarden riktignok, men den er milevis høyere enn på mange fylkesveier der nødvendig varetransport sliter og folk på vei til jobb knuser bilen over telehiv. Utålmodigheten blant folk er stor. Statsråd Solvik-Olsen ser ut til å være klar over at tida jobber mot ham. Han tar til orde for en minstestandard på stamveinettet, men skynder seg å legge til: «Dette er imidlertid ikke noe man kan klare å få på plass på veldig kort tid, men det er ambisjonen.» Han vil bruke pengene på en mer effektiv måte og se ulike veiprosjekter i sammenheng.

Nordlendinger med tendenser til å få forhåpninger, for eksempel om en løsning på Kvænangsfjellet, bør legge merke til at Solvik-Olsen har gitt løfter om prioriteringer også andre steder på sin kjøretur. Til Fædrelandsvennen lovet han rask bygging av E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Vi får vente og se. Ennå ei tid kan Fremskrittspartiet komme unna med symbolikk, som noen nedlagte bomstasjoner, men fram til neste stortingsvalg må det leveres substans i nord som merkes. Klokka tikker fort for samferdselsministeren mens asfalten sprekker opp.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse