Parkeringssituasjonen er en konstant kilde til frustrasjon og en stor belastning for de ansatte i Sentrum hjemmetjeneste. Nå må politikerne sørge for at det blir ryddet opp. Foto: Astrid Øvre Helland

Det minste de kan få er en parkeringsplass

Kommunen har kjempesvære utfordringer med overforbruk i nettopp pleie og omsorgssektoren, og her sitter man altså og ser på at pengene renner ut i form av parkeringsbøter og unødig bruk av arbeidstid.

Dette er oppskriften på hvordan man gir en arbeidsplass dårlig rykte og gjør den lite attraktiv.

Hver dag er de på desperat leting etter parkeringsplasser for å kunne ta seg av hjelpetrengende brukere. Parkerer de feil og får bøter, må de betale dem selv.

Det er arbeidshverdagen til de ansatte i Sentrum hjemmetjeneste. Og slik har det vært i årevis. Til tross for at hjemmetjenesten er kommunal og at Tromsø Parkering er et AS som er heleid av kommunen, klarer man altså ikke å finne løsninger som fungerer.

Og det stopper ikke der. På parkeringsplasser som er tilgjengelige, men som ikke tilhører Tromsø Parkering, kan de ikke betale med kortet de har fått tildelt. Det har nemlig ikke chip.

Løsningen blir å legge ut for parkeringen selv, eller parkere ulovlig og gamble på at de ikke får bøter. Skjer det, må de selv betale boten. Som regel får de refundert utlegget, men en bot på 900 kroner merkes selvsagt på økonomien. Spesielt hvis det blir flere av dem.

En av de ansatte sier til Nordlys at situasjonen noen ganger er så fortvilet at hun får lyst til å gråte. Parkeringssituasjonen er en konstant kilde til frustrasjon, og en stor belastning.

At den også er en tidstyv, både for de ansatte og for tjenesten som sådan, gjør at forholdet har en økonomisk bakside for kommunen. Det er derfor ganske utrolig at ingen greier å løse problemet. Kommunen har kjempesvære utfordringer med overforbruk i nettopp pleie og omsorgssektoren, og her sitter man altså og ser på at pengene renner ut i form av parkeringsbøter og unødig bruk av arbeidstid.

Det er åpenbart at den ene hånden i kommunen ikke vet hva den andre gjør. På politisk toppnivå vedtas planer om nullutslipp og ingen vekst i personbil trafikken. For å nå målet, reduseres antall parkeringsplasser. Det gjør arbeidsdagen for de ansatte i hjemmetjenesten enda mer stressende.

Når vi samtidig vet at kommunen mangler fagfolk innen helse og sosial, er det regelrett ubegripelig at ingen ting blir gjort. Dette er oppskriften på hvordan man gir en arbeidsplass dårlig rykte og gjør den lite attraktiv. Det er også et grelt bilde på årelang hjelpeløshet fra arbeidsgiveren Tromsø kommune.

Nå må politikerne legge inn en bestilling og sørge for at den blir fulgt opp. De ansatte i hjemmetjenesten kjører hver dag rundt og gir en hjelpende hånd til eldre og syke. De gjør en uvurderlig jobb. Det minste de kan få er tilgjengelige parkeringsplasser.

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse