Annonse
MER KONTROLL: Hittil i år har UP tatt mange råkjørere, bilister som holder 120-140 km/t i 80-sonen.

Mitt pinligste øyeblikk bak rattet

Jevnlig tas råkjørere på veiene i høy fart. De burde skamme seg. Det gjorde jeg.

Fartsbøtene må heves til flere ti-tusener av kroner.

Plutselig stod han der. Politimannen med lasermåleren. Det var som jeg selv ble truffet av den. Hjertet begynte å slå som en slegge, nervøsiteten fanget kroppen i en skrustikke. Et fysisk ubehag bredte seg. Jeg hadde ikke sett på speedometeret og ante ikke nøyaktig hvor fort jeg hadde kjørt. Men fartsgrensen var brutt med god margin. Det visste jeg.

Øyeblikket kom for noen år tilbake, jeg skulle bare teste nybilen – og gasset skikkelig på i en 80-sone. Politimannen vinket meg inn, pekte på displayet. Langt, langt over fartsgrensen. Jeg beholdt førerkortet, men fikk 3600 kroner i bot og to prikker i protokollen.

Det var mitt mest skamfulle øyeblikk. Så dumt, så uforsvarlig og samtidig så risikofylt. Ikke minst; denne pinlige følelsen av å være en lovbryter. Og det var jo sannheten. Jeg brøt trafikkloven.

Men jeg ble ikke fordømt av mine omgivelser. Ingen sa; du burde skamme deg som kjører så uforsvarlig. Ingen sa; dette trodde jeg ikke om deg, din råkjører. Nei, responsen var heller: - Du var nå uheldig at politiet stod akkurat der. Uflaks at du ble tatt.

Er dette den virkelig store barrieren mot å få bukt med råkjøring? At det å dundre langs veien i 120-130-140 km/timen egentlig er sosialt akseptabelt? At det som virkelig er galt, er at du er så uheldig å bli tatt? Det er noe feil i måten folk flest responderer på dette. Råkjøring møtes stort sett med et skuldertrekk.

Dette dreier seg om verstingene i trafikken, de som dundrer av gårde i 30-50 over den gjeldende grensen. Hittil i år har UP tatt urovekkende mange bilister i meget høy fart på E8 utenfor Tromsø. I 120-130-140 km/timen i 80-sonen. I 60-sonene rundt byen er bilister knepet i hastigheter på over 90 km/timen.

Et utslag av ungdommelig tullskap? Nei, slett ikke bare det. Flere av disse bilførerne er godt voksne menn i alderen 30-50. Og innimellom noen godt voksne kvinner. Hele alders-spekteret er representert, som et godt tverrsnitt av Ola Dunk.  Mange av dem sitter sikkert i en god bil, føler seg som en verdensmester bak rattet, og mener tilsynelatende at de kan vurdere veistandard og risiko mye bedre enn de ekspertene som har fastsatt fartsgrensene.

Høy fart er risikofylt. I perioden 2005-2008 var for høy fart etter forholdene eller fart godt over fartsgrensen, en medvirkende årsak til om lag 50 prosent av dødsulykkene på veiene i Norge. Siden det har andelen fartsrelaterte ulykker sunket noe. Men i 2015 var fart fortsatt en medvirkende årsak til 34 prosent av ulykkene. Høy fart er også en vesentlig faktor som kan påvirke skadeomfanget ved ulykker.

Svært høy fart er altså potensielt dødelig, både for en selv og for andre veifarende. Men dagens fartsbøter på opptil 9000 kroner og/eller tap av førerkort for en periode, skremmer åpenbart ikke godt nok.

Nå må det trøkkes skikkelig til: Fartsbøtene må heves til flere ti-tusener av kroner, for de høyeste fartsnivåene. Vi kan følge Finlands eksempel, der du risikerer at boten beregnes utfra din nettoinntekt. Poenget er at fartsboten må bli avskrekkende høy, og svi et særdeles stort, gapende hull i lommeboka. Varigheten av førerkortbeslag kan sikkert også utvides enda mer.

Risikoen for å bli tatt må bli mye større. Her kan politikerne bare bruke mer av de verktøyene som allerede er tilgjengelige: Send flere UP-patruljer ut på veiene, og sett opp flere fotobokser, særlig bokser med automatisk gjennomsnittmåling (streknings-ATK).

Vi må gjøre noe med våre holdninger til råkjøring.  Det medfører en risiko for oss alle, og er slett ikke ok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse