Annonse
Mange var møtt frem med samisk flagg da kong Harald og dronning Sonja kjørte gjennom Evenskjer i Skånland kommune i hest og vogn i 2011. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Myndighetenes ansvarsfraskrivelse for samiske barn

Det må være bekvemt for regjeringen å peke på Sametinget når det mangler læremidler for samiske barn, men her har kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen et ansvar for å rette opp i skjevheten.

Det er vårt felles Utdanningsdirektorat (Udir) som har bestilt tilretteleggingen av dette læremiddelet for alle elever i norsk grunnopplæring. Eller vent, direktoratet glemte visst å bestille dette læreverket for de samiske barna.

Som i mange andre hjem, har vi nylig lagt bokpapir på nye skolebøker hjemme hos oss.  Sjetteklassingen min valgte ut hvilket bokbind vi skulle bruke i år, og jeg oppdaget som i fjor at det er litt vanskelig å få papiret til å sitte ordentlig. Det må ikke blir for stramt.

Så snakket vi litt om skoleåret som kommer. Datteren min kunne fortelle at hun har fått matematikkbøker på samisk. Vi kikket litt på naturfagsboka, men den er fortsatt på norsk. Datteren min får all undervisning på samisk, men hun har ikke lærebøker på samisk i alle fag. Det er en stor utfordring fordi hun skal nå opplæringsmålene i samisk læreplan gjennom utdanningen.

Sametinget mottar søknader for over 68 millioner kroner til å gjennomføre nødvendige samiske læremiddelprosjekter, men vi har bare en pott på 17 millioner å fordele. Vi trenger et læremiddelløft umiddelbart.

Vi mangler samiske læremidler i svært mange grunnleggende fag, og dette er særlig tilfelle i ungdomstrinnene og på videregående nivå. Det er i disse årene at mange virkelig intensiverer innsatsen for å forberede seg på høgere utdanning, og bereder grunnen for fremtidens kunnskapssamfunn.

I valgkampen før denne regjeringen troppet på, hørte vi det bærende regjeringspartiet Høyre gi uttrykk for at kunnskap er fremtiden. Det er vanskelig å være uenig i dette. Det må også omfatte fremtiden for de barn i dette landet som får undervisning i og på samisk.

Ett eksempel er læreverket Salaby. Barn mellom 1-7 klasse kan logge seg inn i dette læreverket som kan brukes i flere fag.  Det gjelder barn som har norsk eller nynorsk som hovedmål, eller barn som har behov for støttespråkene  tyrkisk, polsk, somali, tamil, arabisk, urdu, sorani eller vietnamesisk. Det er vårt felles Utdanningsdirektorat (Udir) som har bestilt tilretteleggingen av dette læremiddelet for alle elever i norsk grunnopplæring.

Eller vent, direktoratet glemte visst å bestille dette læreverket for de samiske barna.

Samiske språk er offisielle i dette landet, og myndighetene har ansvar for de samiske elevenes framtid og muligheter. Da er det forunderlig å oppleve ansvarsfraskrivelse fra myndighetene når det gjelder å sørge for læremidler.

Sametinget har ansvar for å få produsert samiske læremidler. Det er et stort ansvar, men vi får ikke tilstrekkelig med økonomiske ressurser til dette formålet. Hvis Sametinget skal finansiere et heldekkende, digitalt læremiddel, vil det koste en fjerdedel av de midler vi har til rådighet over, og bevilgningen må strekke seg over flere år. Samtidig skal det i tillegg utvikles øvrige læremidler for nord-, sør- og lulesamisk samt spesialpedagogiske læremidler.

Det må være bekvemt for regjeringen å peke på Sametinget når det mangler læremidler for samiske barn, men her har kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen et ansvar for å rette opp i skjevheten. Når Utdanningsdirektoratet blant annet har besluttet at Sametinget skal satse på Salaby, så må ministeren stille med finansiering.  

Som mor og ansvarlig politiker mener jeg det er en selvfølge at mine barn, som alle andre barn, skal få lærebøker og digitale læremidler på sitt eget språk. Vi må fremover få legge bokpapir på samiske naturfagsbøker og andre fagbøker, og selv om min datter neppe får bruke verktøyet Salaby, så håper jeg at min sønn etter hvert kan få sjansen til det når han begynner i første klasse neste år.

Det er kunnskapsministeren som nå må sørge for at Sametinget både kan ivareta de oppgaver vi har innenfor opplæringsfeltet, samt at vi får øket rammen til den viktige læremiddelproduksjonen. Slik kan ministeren vise at han sikrer utdanning for fremtiden - også for samiske barn i dette landet. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse