Selvfølgelig finnes det ekskluderende holdninger også i Sápmi, men dette er ikke toneangivende for samfunnet. En liten minoritet mener kanskje også at de er mer ekte samer enn andre, et bilde man kan få bekreftet i enkelte debatter på Facebook. Men vi må ikke la ekstreme ytterpunkter bli generelle sannheter for hvem vi er, skriver Runar Myrnes Balto. Foto: Sametinget / Nordnorsk debatt

Myten om det ekskluderende samiske samfunnet

Jeg er trygg på at det er en overveldende dominerende holdning i det samiske folket om at hvis du har samiske aner så er du same god nok, og du kan ta på deg en gákti (kofte) med stor stolthet.

I det samiske samfunnet har vi en alltid pågående identitetsdebatt. Den blusser opp i blant, og gjerne i tiden rundt 6. februar, vår nasjonaldag. Debatten foregår overalt der samer diskuterer. Spesielt på sosiale medier, og der kan det bli hett over alt. For eksempel i de store koftegruppene på Facebook.

I år settes også tonen av NRK Sápmi, som med sin serie #samish retorisk spør hvem som kan gå med kofter og hvem det samiske folket er. I kjølvannet av dette skapes det ekstra mye debatt. Og det blir fort følelsesladet, og det med god grunn. For mange av oss er det av historiske årsaker knyttet sterke følelser til den samiske identiteten.

En typisk samisk identitetsdebatt kan starte med spørsmålet om man som fornorsket same som er vokst opp uten språk og kultur er god nok same til å kunne kle på seg kofta. En slik debatt kan utvikle seg til et spørsmål om hvorvidt det samiske samfunnet er inkluderende overfor sine egne, og om det finnes et samisk klasseskille mellom dem som snakker samiske språk og dem som ikke gjør det.

Jeg er trygg på at det er en overveldende dominerende holdning i det samiske folket om at hvis du har samiske aner så er du same god nok, og du kan ta på deg en gákti (kofte) med stor stolthet. Det er jo nettopp det at vi som folk skal ta tilbake stoltheten av å tilhøre den samiske kulturen som har vært kjernen i det samiske prosjektet gjennom mange generasjoner. ČSV. Dette er mitt virkelighetsbilde av Sápmi.

Samtidig ser jeg at flere har et annet samisk virkelighetsbilde. Det påstås fra tid til annen at det finnes en toneangivende samisktalende elite som ser på ikke-samisktalende samer som mindreverdige og som holder dem utenfor det gode selskap. Jeg mener dette er en myte – bildet ikke stemmer med virkeligheten.

Selvfølgelig finnes det ekskluderende holdninger også i Sápmi, men dette er ikke toneangivende for samfunnet. En liten minoritet mener kanskje også at de er mer ekte samer enn andre, et bilde man kan få bekreftet i enkelte debatter på Facebook. Men vi må ikke la ekstreme ytterpunkter bli generelle sannheter for hvem vi er.

Du er god nok same

Ja, selvfølgelig. Det er mitt svar til deg som lurer på om du er god nok same i det samiske samfunnet. Kle deg i vår felles kulturarv. Vær stolt. Vær velkommen i det samiske fellesskapet, og stol på at du blir akseptert som en likeverdig god same av det store flertallet. Om noen skulle mene noe annet, så får det være deres problem. ”Haters gonna hate” som de sier.

Sápmi står sterkere om vi alle jobber for å forstå hverandres utgangspunkt bedre. Vi har interne sår forårsaket av fornorskningen der noen er blitt frarøvet språket og andre gjennom kamp har lyktes i å bevare det. Dette er sår som det vil ta generasjoner å lege, og jeg tror vi må bryte ned diverse myter for å forstå hverandre. En god start kan være å begrave forestillingen om det ekskluderende Sápmi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse