I Bergen er det stiftet et politisk parti mot bompenger som sender sjokkbøløger inn i lokalpolitikken. Foto: Ole Martin Røssland, Bergensavisa

Nå flykter alle fra bompengepolitikken. Kommer Ap i Tromsø etter?

Hvis LO flere plasser i landet kommer til å marsjere under «Nei til bompenger»-paroler på selveste 1. mai, står Ap overfor et betydelig dilemma.

I Bergen ble det nye Nei til bompenger-partiet nylig målt til ei oppslutning på 16,9 prosent. Det skapte en rystelse høyt oppe på den politiske Richter-skalaen. I Drammen skal LO i år gå i 1. mai-tog med parole om «Nei til bompenger». I Sandnes har Ap-ordfører Stanley Wirak, som først var tilhenger av å innføre rushtidsavgift, snudd 180 grader. «Avgiften er usosial og må vekk», sier han til Aftenposten. Motstanden mot innføring av mer bompenger har en enormt kraftig vind i seilene, fra Finnmark i nord til Arendal i sør.

Glem skole, glem byutvikling, glem eldreomsorg. Mer innføring av bompenger har for lengst seilt opp som den absolutte hovedsak i den kommende valgkampen inn mot kommune- og fylkestingsvalgene 9. september. Og stadig flere partier begynner å erkjenne at dette kan bli en «game-changer» i det kommende valget. For motstanden har spredt seg over hele landet der det planlegges nye bompengeprosjekter.

Under Erna Solbergs tid som statsminister har det vært god latin at brukerbetaling i form av bompengeringer, veiprising og rushtidsavgift har vært helt nødvendige forutsetninger for statlig delfinansiering av nye, store samferdselsprosjekter. Men nå har panikken åpenbart nådd inn i regjeringspartiene Høyre og Frp for fullt. I midten av april kunne DN/NTB fortelle at ledende Høyre-politikere på Østlandet nå løper fra tidligere vedtak om innføring av bompenger som skulle utløse byvekstavtaler med regjeringen. Og får til og med støtte fra sentralt plasserte partitopper! NTB skriver: «Høyres ordførerkandidat i Drammen, Fredrik A. Haaning, hadde søkt støtte sentralt i partiet – hos parlamentarisk leder Trond Helleland – før han for få dager siden sendte ut en pressemelding om at partiets listetopper ikke lenger vil stå ved byvekstavtalen med tiltak verdt over 14 milliarder kroner».

Drammen og tre nabokommuner har stått sammen om en Buskerud-bypakke2 som skulle finansieres av en ny bomring i Drammen. Men så rykker altså Høyres parlamentariske leder Helleland ut og kaster hele regjeringens samferdselsstrategi på søppeldynga: «Helleland sa tidligere denne uka til Drammens Tidende at dette er prosjekter staten må finansiere og antydet også at man ikke er avhengig av avtalen for å få statlige midler til bedre kollektivtilbud og tiltak for gående og syklende», skriver NTB, som også refererer til at statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet «avviser at staten krever at kommunene setter opp bommer»!

Her får vi presentert et regjeringsparti, Høyre, som løper som gale bort fra den politikken partiet har stått for siden de inntok regjeringskontorene i 2013. Dermed har Høyre fulgt i fotsporene til sin regjeringspartner Frp, som har sittet med samferdselsministeren i fem og et halvt år, og administrert utallige bompengeprosjekter over hele landet, samtidig som de har reist land og strand rundt og bedyret at de er bompengemotstandere. Denne halsbrekkende øvelsen i dobbelkommunikasjon har velgerne etter hvert skjønt er en stor bløff, og dermed slutter stadig flere opp om de nye «Nei til bompenger»-partiene.

Nå kneler altså også Høyre for bompengemotstanden. Den vokser, i Bergen, i Sandnes, i Arendal, i Drammen, i Hammerfest og Tromsø. Og i flere av disse kommunene ser det ut til at Arbeiderpartiet kan bli en del av motstanden. Hvis LO flere plasser i landet kommer til å marsjere under «Nei til bompenger»-paroler på selveste 1. mai, står Ap overfor et betydelig dilemma.

I Tromsø, som i denne perioden har vært styrt av Ap, SV og Rødt, har de lokale Ap-toppene vært blant de ivrigste tilhengerne av en byvekstavtale basert på innføring av bompenger. Men den avtalen er fullstendig i det blå ettersom det Frp-styrte Samferdselsdepartementet bare har utsatt og utsatt et møte med Tromsø kommune om byvekstavtale. At Høyres ordførerkandidat Hans Petter Kvaal på et debattmøte 20. mars kunngjorde at han hadde god tro på at en avtale med regjeringen kunne bli landet innen august i år, var jo det rene pølsevev. En slik avtale skal vedtas av Stortinget, på bakgrunn av en stortingsproposisjon som fortsatt ikke er utarbeidet. Når det kan skje er helt umulig å spå.

Spørsmålet Tromsø Ap bør stille seg selv, er om man virkelig er tjent med å være de fremste bompengeentusiastene? Det er et udiskutabelt faktum at bompenger er en svært usosial avgift som rammer de med svakest betalingsevne hardest. Er dette god Ap-politikk? Og er det virkelig en sak man ønsker å ha som et av valgløftene til høsten? I så fall, lykke til!

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse