Annonse
Våre politiske parti kan bestemme at Nord-Norgebanen skal bygges snarest mulig. Det vil ikke bare bety alt for Nord-Norge, men blir også en redningsplanke for resten av landet inn i den framtida vi skal møte sammen, skriver Eivind Sivertsen. (Foto: Colourbox)

Etter koronaen er det blitt enda tydeligere: Banen må bygges nå!

Etter koronaen trenger vi nye arbeidsplasser.  Vi trenger tiltak som på sikt vil stabilisere klimaet, og vi trenger tiltak for et mer likestillt, driftsikkert og økonomisk balansert samfunn.

Plutselig fikk vi mennesker andre ting å tenke på, selv om det nok ikke var like overraskende for alle.  Måten, ja - kanskje.  Men vi har vært rigga lenge for et skikkelig slag i trynet.

For den ene sivilisasjonen etter den andre har utviklinga prinsipielt vært den samme.  Fra rimelig egalitære samfunn har elite-uvesenet bygd opp sine forskjelligartede nakketak på samfunnene.  Den jevne befolkning har så fått svi for elitens luksusbehov og behov for bygging av alle slags idiotiske minnesmerker, f eks pyramider og tårn.

Tidligere har elitens favoritt som maktapparat vært diverse religioner.  Nå kan vi kalle religionen 'Den Hellige Finans” (DHF).  Tidligere omfattet sivilisasjonenes maktsystemer bare deler av kloden.  Nå har vi stort sett fått etablert en ganske ensartet global sivilisasjon, med tilhørende globale maktsystemer som forårsaker globale ødeleggelser.

Tilfeldigheter kan stort sett synes å ha trigget tidligere sivilisasjoners undergang. Denne gang kan det være et virus. Men tro ikke at jeg vil deklarere den globale grådighetens avslutning.  Vi er så gjennomsyret av vårt nåværende økonomiske presteskap, at veiene mot et sunnere samfunn vil bli lange og kronglete, og kan like gjerne føre til full rasering av kloden, slik vi nå kjenner den.

Denne innledningen har sine gode grunner. Vi hører allerede at medlemmene av DHF har starta forberedelsene til at 'vi snarest skal tilbake til virkeligheten'.  Dvs til den virkeligheten som består i å rasere verden og ødelegge klimaet.

Kanskje får de det nå litt vanskeligere. Millioner av mennesker tenker uten tvil allerede slik:  “Når denne virusinvasjonen kunne skje, ligger det kanskje noe bak dette klimapratet også?”  Og det gjør det selvsagt.

Men i motsatt retning vil alle arbeidsledige gripe nesten ethvert halmstrå for å få en jobb.  Og DHF vil selvsagt finpusse sitt allerede supereffektive og subtile globale propagandaapparat, den DHF-eide mediaverdenen.

Vi må skjerpe blikket.

Det viktigste er å bremse finanselitens ville ferd mot totalt eierskap av hele kloden. Vi må arbeide mot den trenden vi har sett de senere år, hvor de få superrike eier stadig mer av menneskehetens felles arv.  I dag eier 1% av menneskene 50% av verdens ressurser, og arbeider uten stans for å oppnå 100%.

Her i Norge betyr det bl a at vi må jobbe for en større utjevning i samfunnet.  For oss i nord innebærer det bl a at vi må få slutt på Nord-Norges kolonipreg, noe landets to største parti hittil har jobbet knallhardt for å beholde.  Kanskje de også burde lese leksa si.

Det viktigste grep her er ganske enkelt å be Stortinget vedta - kompromissløst - at stambanen gjennom Nord-Norge skal bygges ut snarest mulig. Våre politiske parti kan bestemme dette. Det vil ikke bare bety alt for Nord-Norge, men blir også en redningsplanke for resten av landet inn i den framtida vi skal møte sammen.

I tillegg til alle positive argumenter for Nord-Norgebanen fra våre organisasjoner, og fra et stort antall skribenter gjennom flere år, er videre argumenter for banen nesten utømmelige, mens motargumentene mangler substans, bortsett fra at det ikke må brukes så mye penger i Nord-Norge.

Ser man bort fra det regulære behovet for ambulansetjenester når veier er stengte og fly og helikoptere grounded, har koronasaken forsterket behovet enormt.  Absolutt ikke merkelig at vi får kommunale karantenetiltak.  Med en jernbane idag ville dette behovet vært lite påtrengende.  Risikoen for å bli totalt isolert fra sykehusene hadde da vært svært mye mindre.

Jernbanens seighet under ugunstige værforhold er unik.  Statens vegvesen og Bane NOR bryr seg ikke med å svare på spørsmål om dette, men så vidt vites har f eks Ofotbanen ikke vært værstengt i vinter (om den forøvrig noengang har vært stengt pga været?), mens parallellvegen E10 har vært stengt 59 ganger i vinter, iflg Nye Troms.  Dette sier egentlig alt!

Etter koronatiden vil turisttrafikken høyst sannsynlig starte svært nølende, og med de unge, og minst velstående som fortropper.  Det betyr at turistindustrien vil gråte blod med tanke på at vi kunne hatt en jernbane som fraktet de unge og mindre bemidlede. Nå vil pengene deres gå til flyreisen, og de vil ha minimalt å bruke på destinasjonen.  Men fra motsatt landsende vil det kanskje klappes fordi turistene kommer seg dit, men ikke lenger.  Forøvrig må den  voldsomme globale flybårne turistfrakten trappes ned på grunn av jordklodens helsetilstand.

Dette blir trolig bare litt av vår nye virkelighet.

Etter koronaen trenger vi nye arbeidsplasser. Vi trenger tiltak som på sikt vil stabilisere klimaet, og vi trenger tiltak for et mer likestillt, driftsikkert og økonomisk balansert samfunn.

Norges viktigste samferdselsprosjekt, stambanen gjennom Nord-Norge, må derfor bygges nå!

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse