Alvorlige skyer i horisonten for Luftambulansetjenesten. Folk, særlig finnmarkingene, fortviler. Avstandene er store, flyene er eneste redning når det står om liv eller død. Foto: Luftambulansetjenesten

Når frekkheten tar av

For det står om liv, det handler om sprukne pulsårer, høydramatiske fødsler, det handler om lemlestede mennesker fra grusomme trafikkulykker. Dette er disse pilotenes hverdag, og arrogansen går mot uendelig, når byråkratene på bakken veksler lønna deres inn i såkalt «nytenking angående lønn og arbeidsvilkår.»

«Nytenking om lønn og arbeidsvilkår» kalte han det, direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten HF. Derfor ble det ikke stilt krav om  virksomhetsoverdragelse da Babcock vant anbudet om ambulansetjenesten i fjor.

Resultatet av «nytenkingen» er et dramatisk kutt i lønningene til erfarne piloter, enkelte sier de vil tape et par hundre tusen kroner årlig, ved å gå over til den nye operatøren. Sånn sparer luftambulansen 47 millioner kroner årlig.

Frekkheten har så visst ingen grenser og nå tar den helt av. Det blir direkte grelt når de «nytenkende» lønnskuttene kommer fra helseforetakene, disse elfenbenstårnene hvor topplederne sitter innhyllet i millionlønninger, pensjonsavtaler, sluttpakker og arbeidsavtaler andre bare kan drømme om. Trygt og godt plassert på bakken, mens de som er «nytenkt» ned i lønn, kjemper mot uvær, turbulens, nattemørke og klokka, for å få alvorlig syke mennesker til sykehus og redde dem fra å dø.

De tjener godt, disse pilotene, og de er verdt hver eneste krone de hever i lønn. Svært få av oss ville hatt denne jobben, og de færreste er egnet til den.

Den som har opplevd Hammerfest lufthavn (for eksempel) på nordvesten, med storm i kastene, glemmer det aldri. Tro meg, jeg vet. Men der et rutefly kan snu, av hensyn til passasjerene, må ambulansepilotene strekke seg så langt det er forsvarlig, for å kunne lande. For det står om liv, det handler om sprukne pulsårer, høydramatiske fødsler, det handler om lemlestede mennesker fra grusomme trafikkulykker. Dette er disse pilotenes hverdag, og arrogansen går mot uendelig, når byråkratene på bakken veksler lønna deres inn i såkalt «nytenking angående lønn og arbeidsvilkår.»

At det i tillegg er den norske stat som står bak er en skam! Staten eier helseforetakene, men politikerne har helt mistet styringen med disse «gjøkungene», hvor skandalene har stått i kø i årevis.

Det koker der ute nå. På sosiale medier svinger folk pisken. Dommen er nådeløs. For når ambulanseflyene står på bakken, etter en anbudsprosess som blir mer og mer underlig ettersom media graver i den, og der prisen er mer vektlagt enn kvaliteten, blir folk forbannet.

I utgangspunktet skulle kvaliteten på tjenesten vektlegges med 6o prosent, og prisen 40 prosent når anbudene ble vurdert. Det står eksplisitt i styrepapirene fra Helse Nord, datert 23. mai i fjor. Likevel vinner Babcock, som stilte som nummer fire med hensyn til kvalitet. Fordi «den prismessige fordelen mer enn oppveier for redusert kvalitet», sa direktør Juell.

Den prismessige fordelen gjorde at man ikke kunne stille krav om virksomhetsoverdragelse. Da lå det i kortene at lønnsnivået måtte endres. Det er å be om bråk. Og det har Luftambulansetjenesten fått til gagns.

Hva nå? Flyambulansetjenesten er slitt i filler. Ødelagt av menneskeskapt turbulens. Folk, særlig finnmarkingene, fortviler. Avstandene er store, flyene er eneste redning når det står om liv eller død. Unntakstilstanden fortsetter – takket være «nytenking» på skrivebordene til Luftambulansetjenesten HF.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse