Annonse
LØFTET: Her er Erna Solbergs løfte svart på hvitt, eller rettere sagt hvitt på svart, til velgerne i Tromsø. Nordlys-forsiden er fra 24. april 2013

Når innfrir du løftet, Erna?

I år markeres et bedrøvelig jubileum i Tromsø. 30 år er gått og enorme ressurser er lagt ned, men E8-festen lar fortsatt vente på seg.

Brødtekstbilder: 
Nordlys-forsiden er fra 24. april 2013

Utallige utredninger er gjort, enda flere politiske behandlinger er gjennomført, møter med lokalbefolkning, etater og departement har funnet sted – uten at det er bygd så mye som én millimeter med vei.

Summerer man opp alle kostnadene og arbeidstimene som er lagt ned siden 1988, er det ikke usannsynlig at man hadde fått prisen det koster å bygge ny innfartsvei til Tromsø. Vi hadde i alle fall vært godt på vei.

Legger man til det vi har tapt i kjøretid, utslipp og sikkerhet på alle utsettelsene, blir det samfunnsøkonomiske regnestykket enda styggere.

Det er mange grunner til at vi har havnet i dette uføret, men de fleste pilene peker mot kommunestyresalen i Tromsø og de som har styrt byen de siste 30 årene.

Mange har sikkert hatt gode intensjoner og vilje, men ingen av lokalpolitikerne våre har grunn til å være fornøyd. Enkelte burde skjemmes.

«Jeg har aldri tidligere opplevd at den faglige kompetansen er blitt satt så til de grader til side til fordel for enkeltutspill fra ulike grupper», sier avtroppende regionveisjef Torbjørn Naimak til Nordlys.

Med samferdselskomiteen på Stortinget som publikum, fremførte Naimak budskapet sitt på et møte i Tromsø denne uka - med harmdirrende stemme.

Den erfarne veisjefen har helt rett. Nye E8 har blitt et politisk spill, preget av vingling og til dels sabotasje, hvor lokalbefolkning og bilister er tatt som gisler.

Vi må forstå hvorfor det har blitt slik. Samtidig kommer vi ingen vei med å bruke tida på å være tilbakeskuende. Vi trenger handling. Og vi trenger handlekraftige politikere.

Ordfører Kristin Røymo er konstruktiv. Til Nordlys sier hun at det er «underordnet hvor veien kommer, bare den kommer». Den løsningsorienterte linjen er en god start. Nå må Røymo vise handlekraft.

Om ett år takker Røymo for seg som ordfører. Det siste året bør hun legge begge hendene på rattet, og skrive seg inn i historien som Tromsø-ordføreren som fikk E8-spaden i jorda.

Det vil kreve tid, innsats, samarbeid, politisk fotarbeid og en solid dose pragmatisme, men det vil være verdt det. For Røymo, for Tromsø-regionen og alle som ferdes langs E8.

Røymo klarer åpenbart ikke å bygge veien alene. Heldigvis har Solberg-regjeringen påtatt seg et tungt ansvar. Som de fleste husker, lovet Erna Solberg å bygge E8 foran stortingsvalget i 2013.

Løftet finnes svart på hvitt, med store bokstaver, på hele førstesiden av Nordlys fra 24. april 2013. Solberg lovet til og med bompengefri E8.

Solberg-regjeringen styrer fortsatt prioriteringene av veimidlene. Det er bare å levere – og få spaden i jorda.

Mandag besøker Erna Solberg Tromsø for å sparke i gang valgkampen. Det er en ypperlig anledning for statsministeren til å fortelle velgerne i Tromsø når løftet hennes blir innfridd.  

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse