Annonse
Fra Ofotbanens endestasjon i Narvik. Foto: Fritz Hansen, Fremover

Narvik og Nord-Norgebanen

I forrige uke diskuterte bystyret i Narvik Nord-Norgebanen. Det var en ganske informativ debatt, for alle som er opptatte av skjebnen til dette prosjektet som nå ser ut til å ha bred tilslutning fra opinionen i landsdelen. Saken preget også valgkampen vi nettopp har lagt bak oss, der alle partiene ga sin tilslutning til en såkalt Konseptvalgutredning om saken.

Narvik har lang tradisjon som by med nordnorsk vidsyn. Men i saken om Nord-Norgebanen kan det se ut som om utsynet ikke er som det pleier å være. Det korresponderer dårlig med den rollen Narvik tidligere har spilt når det gjelder felles løft i landsdelen.

Bror Martin Hansen fra MDG sa det ganske godt: Narvik har jo fått bred støtte fra hele landsdelen i arbeidet med VM Alpint, og det er kanskje vanskelig for Nord-Norge å forstå dersom Narvik skal bli en bremsekloss i arbeidet med å føre jernbanen videre nordover.

Etter en lang debatt i den ærverdige bystyresalen, endte man opp med at flertallet ikke kunne vedta at man er prinsipielt for å bygge banen fra Fauske til Tromsø. Man søkte derimot tilflukt i begrepet «prinsipielt positiv». Det er kanskje et lite skritt i riktig retning, om man skal legge godviljen til,og det bør man jo alltid gjøre når det gjelder narvikinger.

Men dypest sett handler det, slik SVs veteran Geir Ketil Hansen pekte på, at man i Narvik sender et signal om at man ikke kan svare på om man er for eller imot Nord-Norgebanen, før man vet hvilke  konsekvenser det får for Narviks egen jernbaneterminal på Fagernes.

Dette virker som en innadvendt tilnærming på et stort nasjonalt prosjekt. Narvik burde virkelig koste på seg å heve blikket fra egen navlelo.

Vi skal på ingen måte avskrive Narvik som støttespiller i kampen for å gjøre Norge til et helt land, når det gjelder klimanøytral transport.

Mange i Narvik ser jo at Nord-Norgebanen er et regionalt løft som i tillegg er viktig for Norge. Det er av den type samfunnsbygging landet trenger, med stor betydning for nasjonens samfunnsøkonomi. Det gir mat til verden, eksportinntekter til Norge, og reduserte klimautslipp i et langsiktig perspektiv.

Selvfølgelig henger prosjektet sammen med en videreutvikling av Narvik som senter for logistikk og transport i nord. Narvik vil derfor komme styrket ut av en Nord-Norgebane.  Der er ikke noe godt signal hvis Narvik må trekkes etter håret for å støtte resten av landsdelen når Norge skal bygges sammen.

Det ville kledd Narvik bedre å aksle ledertrøya i en epokegjørende sak for landsdelen vår.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse