Annonse
Tildelingskontoret ble vedtatt opprettet av kommunestyret i april 2008 og har holdt til i det gamle Postbygget i Strandgata. I dag er tjenesten lagt inn under Forvaltningskontoret. Foto: Tromsø kommune

Navnet skjemmer ingen!

Tromsø kommunes helsebyråkrati forsterkes, skriver tidligere ansatt og tillitsvalgt Kristin Helene Arvesen.

Hvem kom så opp med den geniale ideen om å døpe om Tildelingskontoret til Forvaltningskontoret? Gikk det opp for vedkommende at Tildelingskontoret ikke lenger skulle tildele like mye som de skulle forvalte?

Forleden fikk jeg en telefon fra en hyggelig dame som presenterte seg og sa hun ringte fra Forvaltningskontoret i Tromsø kommune. Jeg avsluttet min over 30 år lange karriere i kommunen for et par år siden, men syntes nå det var et i overkant byråkratisk navn.

Etter et par sekunder fikk jeg da klarhet i at det damen snakket om, var det jeg frem til nå har kjent som Tildelingskontoret i Tromsø kommune. Da det ble etablert for mange år siden, var man overbevist om at bestiller-utførermodell var målet for å få til effektivisering av tjenesteproduksjonen i kommunene og det uavhengig av politisk farge. Sjøl var jeg på det tidspunktet hovedtillitsvalgt og husker godt diskusjoner hvor politikere og administrasjon stod side om side for å protestere på fagforeningens karakteristikk av hva dette var slags modell.

Som så mange ganger før fikk fagforeningene rett. Tildelingskontoret ble nettopp en bestiller-utførerbastion og de av oss som nå er brukere av nevnte tjeneste vet dette så altfor godt. En helsebyråkratisk kolloss som har i oppgave å måle oss, veie oss, vurdere oss, forsøke å bruke minst mulig kronasje på vegne av kommunens evinnerlige helseunderskudd, samtidig som de er pålagt en rekke lover og retningslinjer for tildeling av tjenester. Klart det krasjer av og til.

Damen fra Forvaltningskontoret var veldig hyggelig hun, veiledet meg og stilte meg en rekke spørsmål, slik hun skal gjøre. Jeg ble forøvrig svært postivt overrasket over at en saksbehandler fra Tildelingskontoret ( unnskyld, Forvaltningskontoret ) overhode ringte meg, det tror jeg er første gang det har skjedd, det er mest vanlig å vente lenge på et brev som enten er ei forvaltningsmelding om at «vi har lang saksbehandlingstid» eller et vedtak om at « vi har vurdert at du trenger helsehjelp og satt deg på venteliste»-, det har «vi» gjort uten å ha snakka med deg og uten å ha lest oss opp på din 27 bokstaver lange diagnose som ingen av oss engang har hørt om.

Når man så får et slikt vedtak så må man ta på seg avanserte lesebriller for å skjønne at dette bare er første ledd på vegen mot å få en tjeneste du som bruker og syk har krav på eller rettere sagt et stort behov for å få. Deretter bærer det som oftest fra bestillerkontoret ut i utførerriket, hvor de fullstendig overarbeida helsefolka finnes, det være seg hjemmetjenesten eller for mitt vedkommende Rehabilitering og ergoterapi. Etter lang tid får man da omsider kontakt med en engel av en fagperson som gjør sitt ytterste for å hjelpe deg, med stoppeklokka vedkommende som oftest bærer på. Før vedkommende hjelper kommer, har han/hun som oftest satt seg litt inn i din situasjon og vi bruker gjerne første møtet til å finne ut hva jeg trenger hjelp til. For min del har jeg fått hjelp av en slik «engel» og tillot meg å be om at samme engel fikk hånd om min nye søknad, men der kunne ikke helsebyråkratiet på Forvaltningskontoret gi meg noen garanti.

Det til tross, damen som ringte meg var veldig hyggelig og jeg antok at navnet hennes arbeidsplass nå plutselig hadde fått, ikke var hennes idé.

Hvem kom så opp med den geniale ideen om å døpe om Tildelingskontoret til Forvaltningskontoret? Gikk det opp for vedkommende at Tildelingskontoret ikke lenger skulle tildele like mye som de skulle forvalte? Var tanken at man en gang for alle skulle fjerne all tillit mellom kommunen og innbyggerne ved å manifestere at «vi driver ikke med tildeling - vi forvalter»! Så er det slik at det kommunen skal drive med på alle felt, er regulert i nettopp Forvaltningsloven. Dessverre så brytes den nevnte lov så ofte i tildeling av tjenester i kommunen nettopp fordi man har konstruert et helsebyråkrati som ligner mer og mer på  Helsefortaksmodellen, hvor økonomi styrer alt.

Hva skjedde med planene om nedlegging av tidligere nevnte Tildelingskontor i 2018/19? De som nå styrer byen brukte nettopp argumentet om at bestiller-utførermodellen man innførte for flere år siden, var moden for utskifting, nå skulle tildeling av tjenester til befolkningen ut til der folk bor, nemlig på områdene. Opposisjonen protesterte, klart de gjorde, et økende byråkrati i helseforvaltningen er som skapt for privatisering av helsetjenester. Folk blir lei av byråkrati og kjøper seg gjerne fri fra det.

Hva var egentlig tanken bak å skifte ut navnet på enheten/etaten/staben ? Ikke godt å vite hvor i det kommunale hierarki  Forvaltningskontoret befinner seg, det har gått fra både Tildelingskontor, Koordinerende kontor for helse og omsorg til nå å hete Forvaltningskontoret.

Men leter man på kommunens nettside, finner man ikke Forvaltningskontoret! Det kom meg i hu en artikkel fra Aftenposten om de hemmelige russiske tjenester, kalt GRU, og jeg undres på om Forvaltningskontoret skal være hemmelige tjenester? Da kan man like godt kalle det for det for som kjent; navnet skjemmer ingen.

  • Kristin Helene Arvesen er tidligere ansatt i helse- og omsorgstjenesten og hovedtillitsvalgt i Fagforbundet i Tromsø kommune.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse