IKKE AKSEPTERE: Vi anser bilen som vårt viktigste fremkomstmiddel. Tromsø FrP kan derfor ikke akseptere hverken veiprising/rushtidsavgift/bompenger eller andre nye, kreative ekstraavgifter for bilistene, skriver Bjørn-Gunnar Jørgensen

Nei til bompenger i Tromsø!

La meg slå det fast en gang for alle. Verken jeg eller FrP ønsker en dobling av drivstoffavgiften. FrP er din eneste garantist mot innføring av bompenger i Tromsø, skriver Jørgensen.

Bompengedebatten har nå tatt fyr over hele landet og godt er det. I kommunestyret i Tromsø er det kun FrP som har stemt mot innføring av bompenger, mens alle de andre partiene har stemt for. Det samme ser vi på Stortinget, hvor FrP står sørgelig alene i kampen mot bompenger. Vi anser bilen som vårt viktigste fremkomstmiddel. Tromsø FrP kan derfor ikke akseptere hverken veiprising/rushtidsavgift/bompenger eller andre nye, kreative ekstraavgifter for bilistene.

Beregninger viser at den enkelte fort må ut med opp mot 20.000 kroner i året per bil, dersom de andre partiene får det som de vil. Dette vil ramme folk flest hardt. Det er attpåtil beregnet at bompengeinnkrevingen kan koste flere hundre millioner. FrP er klokkeklar på vårt standpunkt – nei til bompenger.

I et intervju med Nordlys slås det i store overskrifter fast at undertegnede vil «doble drivstoffavgiften» fra dagens 95 øre. Mitt budskap om et klart nei til bompenger forvandles altså til en overskrift der det ser ut til at jeg vil doble drivstoffavgiften. Det er selvsagt et bevisst valg fra Nordlys å bruke en slik misvisende overskrift. La det være klart: Jeg ønsker på ingen måte å doble drivstoffavgiften. Jeg kontaktet journalisten for å få dette justert, men det ønsket ikke Nordlys. De ville heller trykke et utsagn som ikke er representativt for det jeg ville ha frem. Det registrerer jeg, og jeg tar sterk avstand fra en slik måte å drive journalistikk på. Det er tydeligvis farlig å tenke høyt med en journalist tilstede. Det jeg forsøkte på var å vise i et enkelt regneeksempel at det er fullt mulig å bygge veier i Tromsø uten bompenger.

Mitt poeng er at de som absolutt vil ha bompenger heller bør vurdere en forsiktig økning i Tromsø-avgiften, som i dag altså er 95 øre. Det gir nesten ikke noen belastning for tromsøværingene sammenliknet med bompenger og man unngår flere hundre millioner bare i driftskostnader.

Bompenger vil sperre byen og gi en barnefamilie 20.000 per år i utgifter, mens en forsiktig økning i drivstoffavgiften kan bety noen hundrelapper i året, altså en helt annen belastning. Men FrPs primære standpunkt er nei til flere bilrelaterte avgifter.

La meg slå det fast en gang for alle. Verken jeg eller FrP ønsker en dobling av drivstoffavgiften. FrP er din eneste garantist mot innføring av bompenger i Tromsø!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse