En god del av flytrafikken innenlands går til og fra Nord-Norge. Det er ikke fordi folk her tilhører en dekadent, global elite. Det er fordi avstandene gjør at det ikke finnes alternativer. Foto: Airbus/SAS

Nei, vi skal slett ikke skamme oss!

Jeg utfordrer Trædals parti, MDG, til å legge et landsmøte til Finnmarkskysten. Det vil fungere som sårt tiltrengt realitetsorientering og oppdatert virkelighetsforståelse.

Ikke nok med at vi som bor nord i landet mangler reelle alternativer til å bruke fly, nå vil miljøaktivistene også påføre oss skyld og skam hver gang vi går ombord i en flymaskin.

«Flyskam», kaller de det, og satser på at begrepet skal bli like populært som i Sverige, der «flyskam» er kåret til «årets nyord».

I et debattinnlegg i VG tar miljøaktivist og MDG-politiker Eivind Trædal til orde for å skjemme ut nordmenn fordi vi flyr så mye. Innenlands flyr vi faktisk dobbelt så mye som svenskene, og den høye andelen flyreiser skyldes selvsagt at vi ligger på verdenstoppen hva inntekt og forbruk angår, mener Trædal.

Innlegget bekrefter for det første hvor utrolig selvsentrert og moralsk overlegen det går an å føle seg, når man selv sitter med transportutfordringer som er så enkle at de lar seg løse med en sparkesykkel rundt om i hovedstaden.

Trædal unnlater å opplyse om at rent geografisk er store deler av dette landet uten det framkomstmiddelet som han selv liker å feriere med, nemlig tog. Skal man ta seg fram på skinner fra sør til nord i Norge, sørger et diesellokomotiv for at man kommer seg til til Bodø. Tar man turen via Sverige, ender man opp litt lenger nord, i Narvik. Og derfra er det fremdeles nesten 1000 kilometer til Kirkenes!

Når dette skrives er det streik blant pilotene i SAS. Tusenvis av passasjerer er rammet av en arbeidskonflikt som er helt lovlig. Det den viser oss, er hvor avhengige Nord-Norge er av flytrafikken. Det er ikke løssluppen trang til å fly som er årsaken, det er avstandene. Som et eksempel de fleste forstår: det tar like lang tid å fly mellom Bodø og Tromsø, som mellom Oslo og Trondheim. Spør folk som nå, grunnet streiken, har reist i nærmere 30 timer med forskjellige tog, for å komme seg fra sør i Norge og opp til Bodø, hva de synes om “flyskam”. Da tenker jeg ramsalte uttrykk sitter løst.

For når flytrafikken stanser, er alternativene bil, buss eller begge deler, samt hurtigruta. Men sistnevnte slipper også ut klimagasser, selv om rederiet nå satser på landstrøm og mer miljøvennlige motorer, fra diesel til batteri og gass.

Så hva gjør vi da for å komme oss til Kirkenes? Jeg utfordrer Trædals parti, MDG, til å legge et landsmøte til Finnmarkskysten. Det vil fungere som sårt tiltrengt realitetsorientering og oppdatert virkelighetsforståelse. En god del av flytrafikken innenlands går nemlig til og fra Nord-Norge. Det er ikke fordi folk her tilhører en dekadent, global elite. Det er fordi det ikke finnes alternativer. Og det skal i alle fall ikke vi som er flypassasjerer skamme oss over!

Innlegget til Trædal er også et eksempel på det totalitære tankegodset som kriserytterne blant klima- og miljøaktivistene har med i veska si. Dette er slett ikke uproblematisk. Klimaaktivistene opptrer som selvutnevnt ekspertise med en svært autoritær agenda. De mest dystopiske av dem, som det dessverre begynner å bli mange av, setter dagsorden med sine rop om at verden går til helvete, og at det skjer akkurat nå.

Det viktige miljøbudskapet er dessverre overtatt av de som roper høyest, mens ansvarlige politiske krefter kommer til kort i støyen.

Og nå er det flyreisene våre. De skal belegges med skyld og skam. Bare slik får vi berget kloden.

Flymaskiner blir nok ikke avleggs med det første. Men de er helt klart nødt til å bli miljøvennlige. Å ta denne omstillingen, koster penger. Og til det trenger flyindustrien inntekter.

Slik er det over hele linja når det gjelder det grønne skiftet. Det trengs kunnskap og kapital for å utvikle ny teknologi. Paradoksalt nok står nettopp olje og gass industrien bak mye innovasjon og nyskaping når det gjelder alternativ energi. Fordi den har økonomiske muskler til det.

Vi har alle ansvar for å tenke klima og miljø og handle deretter. Men vi lar oss ikke kue av aktivister som ønsker å score billige, politiske poeng ved å påføre vanlige folk skyld og skam.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse