Annonse
Mer eller bedre markedsføring finnes ikke. Bildene og kommentarene har vært overveldende, selv for en innfødt. Foto: Scanpix

Neste år tar jeg ferien på min egen øy!

Det unike med Nord-Norge er nemlig ikke det flotte naturen. Det unike er at det bor folk midt inni den flotte naturen!

Bildene og kommentarene har vært overveldende, selv for en innfødt.

Etter fantastiske Arctic Race of Norway, er det grunn til å spørre seg hor veien går nå.

Mere eller bedre markedsføring finnes ikke. Bildene og kommentarene har vært overveldende, selv for en innfødt. Neste år tar jeg ferien på min egen øy!

Vi har snakket om reiseliv på Senja i en mannsalder. Skal vi ikke snart begynne å arbeide med det? Vi markedsfører og skryter av øyas og regionens fortreffelighet. Utallige innslag på TV, i reisemagasiner og på sosiale medier omregnes i kroner markedsføringsverdi. Lørdagens TV-sending toppet det hele! Det spås en eksplosjon innenfor reiseliv.

Men har vi noe å selge? Klarer vi å ta imot de tusener som nå skal strømme til Senja? Makter vi å skape arbeidsplasser? Skal vi tjene penger på dette?

Turisme skjer ikke av seg selv. Det er bra at noen innreder låven til overnatting eller leier ut familiens båt noen uker, og har en biinntekt av det. Det er selvfølgelig at vi byr på oss sjøl og er gjestfrie. Men det skal mer til: Hvis vi skal få trygge arbeidsplasser og en sterk turistnæring i distriktene, må det investeres. Det må bygges overnattingsplasser, spisesteder og andre servicefasiliteter. Det må legges til rette for å kunne selge opplevelser året rundt.

Helårs drift er en forutsetning for å investere i noe nytt. Dyre produksjonsmidler kan ikke stå uvirksomme de ni månedene sommerferga ikke går. 

Aktivitet året rundt er stikkordet for at profesjonelle investorer skal kikke på Senja. Vi ligger midt i Troms og har fantastiske muligheter! Ski- og snøaktiviteter, vinterfiske, nordlys, blålys, foto… Private aktører må klekke ut ideene og dyrke dem fram. Lokale grundere og profesjonelle investorer må finne hverandre, sy sammen finansieringen og drive butikk.

Men det offentlige Troms må ikke glemme at det har en helt avgjørende rolle i utvikling av turistnæring. Reiseliv er en av pilarene vi skal bygge økonomien på når oljen tar slutt! Reiselivsbransjen kan ikke fungere uten at kommunikasjonene fungerer. Fylke og kommuner må ta et reelt ansvar for veier, strøm, kollektivtransport,telefoni, internett…

På Senja trenger vi helårs ferge i begge ender, til Tromsø og til Harstad. Så trenger vi busser som går helt fram til den ytterste bygda hver dag, også i skoleferien. Fylket må ta ansvar for det.

Kommunene må ta ansvar for at det er attraktivt å bo også i den ytterste bygda. At kommunale omsorgstilbud, vei, vann og fibernett fungerer også der.

Det unike med Nord-Norge er nemlig ikke det flotte naturen. Det unike er at det bor folk midt inni den flotte naturen! Du kan kjøre bilen din på en bra vei helt ut til det siste naustet på Senja og være midt i naturen. Samtidig er du omgitt av mobildekning, stikkontakter, wi-fi, varmt og kalt vann, samt hyggelige folk som kan alt om plassen du er på.

Skal vi få en solid turistnæring på Senja, må fylke og kommuner legge grunnlaget, og ikke ha en vente og se -holdning. Vi må ha gode kommunikasjoner og levekår for næringen og folkene som bor her. Så kan private bedrifter, små og store, vokse opp og utnytte effekten av Arctic Race of Norway.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse