Annonse
SIER NEI: NHO Arktis her med Målfrid Baik i denne ukas høring om realisering av Nord-Norge-banen i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Foto: Skjermdump

NHO svikter Nord-Norge med sitt jernbane-nei

Den totale mangelen på en framtidsvisjon og ambisjoner for landsdelen i nord er oppsiktsvekkende.

Klarer Nord-Norge å snakke med en klar røst om Nord-Norge-banen? Ja, viste tirsdagens høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Men NHO Logistikk og transport, og den nordlige avdelingen NHO Arktis, vil ikke ha en Nord-Norge-bane. I stedet vil de satse på elektrifisering av lastebiler og veiutbygging.

De som arbeider for jernbane i nord, kan nå se bort fra NHO sin støtte. Og det i et avgjørende øyeblikk for realisering av banen. Det er trist.

Bakgrunnen for høringen i komiteen som ble avholdt tirsdag, er representantforslaget fra SVs Torgeir Knag Fylkesnes og Frps Per Willy Amundsen. De ber Stortinget instruere regjeringen om å realisere banen.

Komiteen tok imot en rekke organisasjoner, de to nordligste fylkeskommunene, ordføreren i Tromsø og Narvik havn blant de som ville si sin mening.

Der forklarte regiondirektør i NHO Målfrid Baik hvorfor de ikke støttet en Nord-Norge-bane. Hun mener at det er et for stort etterslep på det eksisterende veinettet, samt at de foreslåtte løsningene for en jernbane ikke nødvendigvis vil løse transportutfordringene NHO mener eksistererer. Hun pekte på transportkorridorene som ble kartlagt i rapporten fra «Kyst til marked» fra 2014. NHOs representant Are Kjensli påpekte at kampen om midlene i NTP ville hardne til i framtiden.

Den totale mangelen på en framtidsvisjon og ambisjoner for landsdelen i nord er oppsiktsvekkende. Det framstår som at NHO har mer omsorg for behovene i Sør-Norge enn de mange utfordringene som en jernbane kan løse nord.

Alle de øvrige høringsuttalelsene dreide seg om at behovet for jernbanen var stort i et perspektiv av klima, varetransport, sikkerhet, bosettingsmønstre og for å knytte landet sammen. Enkelte mente at Ofotbanen måtte bygges ut først, men det etterlatte inntrykket er at det nå finnes en nordnorsk enighet om banen.

Komitélederen spurte betimelig NHO-representantene om ikke NHO tenkte på klimaet når de vurderte sin posisjon. De mente dette kunne løses gjennom teknologi og elektrifisering av kjøretøy.

NHO viser seg nå som en bremsekloss for næringsutviklingen i nord. Hva mener egentlig medlemsbedriftene deres om denne holdningen?

NHO går i tillegg imot det Troms og Finnmark Høyre vedtok sist helg i en uttalelse: «Nord-Norgebanen bør bygges».

Nå håper vi ingen lytter til NHO, men til de øvrige klokkeklare stemmene i nord. Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Bent-Joacim Berntzen, var en av dem: «Nord-Norge-banen er en altfor viktig sak til å reduseres til et lokalt anliggende, det er en nasjonal sak», sa han.

Høringen viser i sum at Nord-Norge-banen nå er på rett spor, mot realisering med bred nordnorsk oppslutning. Men uten NHOs støtte.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse