Annonse

«Ekstremt lav nytte for pengene»

Det er en uttalelse fra en jernbanedirektør i forbindelse debatter om Nord-Norge-banen. Med en slik innstilling ville det aldri ha blitt bygget jernbaner i Norge.

Nå får vi i alle fall en utredning som skal ta for seg behovet for mer utbygging av infrastrukturen i Finnmark. Den vil bli meget omfattende og vil ta minst to år å gjennomføre.

Vi har i dag i Nord-Norge meget gode kunnskaper om mangelfullt vedlikehold av veier, behov for nye veier, stor trailertrafikk med mange ulykker, behovet for persontransport, miljøvennlig transport, forsvarshensyn og ingen jernbane.

Folk flest mener det burde være mulig å skjære rett i gjennom og bare vedta at

Nord-Norge-banen skal bygges. Vedtaket bør tas inn på førsteplass i NTP og dekning kan skje ved å fjerne fergefri E39 Kristiansand-Trondheim og noen av utvidelsene på motorveiene fra NTP.

Fauske-Tromsø, med sidelinje til Harstad bør vel kunne bygges ferdig i løpet av 5-7 år. Det tok i sin tid 15 år å bygge Rørosbanen, som var litt lengre, og det var nærmest håndarbeid.

NB: Dette vil bli Norges største og viktigste fremtidsprosjekt og vil også bli støttet av EU, kanskje også økonomisk?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse