Venstre har etter at rapporten om Nord-Norgebanen ble lagt fram med forbauselse observert to ting. Dørgende stillhet fra stort sett alle de større partiene. Samt beint ut motstand fra enkelte. Eksemplifisert gjennom Arbeiderpartiets Tor Arne Strøms nedsabling og nærmest latterliggjøring. Dette føyer seg inn i et klassisk mønster i Nord-Norge, skriver Arne Ivar Mikalsen. Bildet er fra Narvik stasjon. Foto: Ann-Kristin Hansen, Fremover

Nordlendingen er god på å sparke bein på seg selv. Nå er han godt i gang med å stoppe storsatsing på tog.

Nordlendingen er god på å sparke bein på seg selv, og andre. Nå er han godt i gang med å stoppe storsatsning på tog i nord.

Det siste vi trenger at Storting og regjering får et skuldertrekk til respons på det som er århundret største og viktigste samferdselssak for Nord-Norge.

For snaut to uker siden kom rapporten og analysen rundt Nord-Norge-banen. Nordland Venstre var raskt ute og utrykte sitt syn, som positive til å få denne realisert. Ikke i morra, men så raskt som mulig. Fordi det er viktig og riktig. Bare tre dager etter kom nyheten om det vi allerede vet: I dag blir en stor del av sjømaten fra den nordlige landsdelen transportert med vogntog på vei, men i framtida krever EU at mer av godstransporten flyttes over til sjø eller jernbane.

- Nye og økende krav til bærekraftig transport er med på å gjøre en jernbane mellom Fauske og Tromsø mer aktuell, sa leder for forretningsutvikling og logistikk i Rambøll, John Kenneth Selven. Vi er helt enig i den analysen.

Venstre har etter dette med forbauselse observert to ting. Dørgende stillhet fra stort sett alle de større partiene. Samt beint ut motstand fra enkelte. Eksemplifisert gjennom Arbeiderpartiets Tor Arne Strøms nedsabling og nærmest latterliggjøring. Dette føyer seg inn i et klassisk mønster i Nord-Norge.

Det arter seg gjerne slik: Først klages det jevnt og trutt over at nasjonen Norge ikke bevilger nok til Nord-Norge. Når det så legges tall på bordet for et konkret prosjekt, da går diverse miljøer og enkeltpersoner hardt imot. På autopilot. Dette gjelder nesten alle prosjekter som ikke ligger akkurat der «vi» bor.

Man må være klar over at Stortinget har 169 valgte representanter. 22 av disse tilhører Nord-Norge, samlet sett. Det gir en favør på 147 til resten av landet. Vi kan garantere at de 147 representantene først og fremst vil kjempe for sine regioner. Slik har Vestlandet fått i gang prosjektet Fergefri E-39. Et prosjekt som vil koste tre ganger mer enn fullt utbygd Norge-Norge bane. Det har de lyktes med fordi de har jobbet sammen på tvers av fylkesgrenser. Etter å ha observert feiden mellom Tromsø og Bodø over år, så er vi ikke overrasket over hvorfor Nord-Norge ofte taper lokaliseringer og større prosjekter, nettopp fordi man ikke løfter i flokk.

Sett i et 100 års perspektiv. Så vil en investering på 120 milliarder stå seg godt. Vi minner om at Nordlandsbanen til Bodø nå er godt over 50 år. Skulle heller ikke den vært bygd?

Nordland Venstre vil utvikle landsdelen. Da er det siste vi trenger at Storting og regjering får et skuldertrekk til respons på det som er århundret største og viktigste samferdselssak for Nord-Norge. Hvor er AP, Høyre og Frp i Nordland i denne saken? Kom på banen!

Sett i gang prosjektet! Det vil ta lang tid, men det skal realiseres. Det skjer bare om vi blir enige med oss selv. Om ikke blir noen andre det, og stikker av med pengene. Hva skal det være godt for? Bygg Nord-Norge-banen nå.

x

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse