Annonse
Ingelin Noresjø fra Bodø er ønsket i regjering av KrFs fylkeslag i Nord-Norge.

Nord-Norge har en god sak

Solberg-regjeringen har sterk geografisk ubalanse.

Regjeringen Solberg domineres av Vestlandet og Oslo.  Norge nord for Dovre har i dag kun en enslig representant ved Kongens bord - forsvarsminister Frank Bakke-Jensen fra Båtsfjord, bosatt i Tromsø.

Det er puslete, for å si det forsiktig. Når regjeringen nå skal endres og omorganiseres, spør mange om Solberg klarer å gjøre noe med denne ubalansen, som forsterkes ytterligere dersom Tina Bru fra Rogaland blir ny olje og energiminsiter.

Trønderne har i alle fall en god sak, men det har Nord-Norge også.

Fra nord tror mange at Høyres sterke mann i Troms og Finnmark, Geir Inge Sivertsen, kan bli fiskeriminister. Det er ingen tvil om at det er en rolle han vil beherske. Han har selv bakgrunn fra fiskebåten, og han kommer fra Senja, en av landets viktigste sjømatregioner målt i verdiskapning og eksport.

Men Nord-Norge har også en annen sterk kandidat. I Fauske og Nordland befinner Ingelin Noresjø seg. Hun er nestleder i KrF.

Dersom vi legger til grunn at antall statsråder skal reduseres når Frp går ut, er det sannsynlig at Venstre og KrF får en statsråd hver i tillegg til de seks de deler mellom seg i dag.

Noresjø ville vært et godt valg. En ung kvinne fra distriktene, som i tillegg snakker dialekt. Det kunne vært et kinderegg for KrF foran valget i 2021.

Men nå har Knut Arild Hareide reist hjem fra Indonesia, og det kan se ut som en forsoning med Kjell Ingolf Ropstad er på gang. Hareide trer etter alle solemerker inn i regjeringen når hans arvefiender i Frp har forsvunnet ut.

Hareide er sterkt ønsket av mange fylkeslag, også helt i nord, og spørsmålet er nå om dette svekker Noresjøs muligheter.

Det kan komme an på om Solberg velger å redusere antall statsråder eller ikke.

Flere, deriblant redaktøren Arne O Holm i Bodø har pekt på at Erna Solberg nå har en mulighet til å slippe til Nord-Norge.

For eksempel hadde det vært en vakker historie om den neste samferdselsministeren kom fra Nord-Norge. Både Noresjø og Sivertsen ville - med sin kunnskap om behovene langs kysten - passet i en slik rolle. Og dette er en post Vestlandet nærmest har hatt fast abonnement på i mange år.

Nord-Norge har hatt gode samferdselsministre tidligere. Som William Engseth og Dag Jostein Fjærvoll, men da er vi tilbake på 1980 og 1990-tallet. Så skal det også nevnes at Venstres Toril Skogsholm, samferdselsminister fra 2001-2005, har røtter nordpå.

Mange synes det er lett å raljere over at landsdeler sier det er «vår tur nå». Men det er for lettvint.  I tillegg til å se hele landet, er det ikke uvanlig at statsråder fra tid til annen «hilser hjem».

Det er sjelden noe galt med det heller. Der du befinner deg, der du har ståsted, avgjør uten tvil hva du ser.

Kanskje ville problemene med de farlige vogntogene på nordnorske vinterveier, ville vært løst på en annen og raskere måte med en samferdselsminister nordfra. Antakelig ville også diskusjonen om jernbane i nord vært annerledes.

Den ene nordområdemeldingen etter den andre slår fast at infrastruktur og effektiv transport av mennesker og varer, er avgjørende for å realisere vekst og bolyst. I Finnmark har dette i tillegg et åpenbart sikkerhetspolitisk aspekt.

Nord-Norge i regjering burde være mer enn stridsvogner og fisk.  Nå får vi se hvem Erna trekker opp av hatten i  morgen.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse