Annonse
REDDET: Nå kan Norwegian få en lånegaranti fra staten på 2,7 milliarder, i første omgang. Det gir noen måneders pusterom for selskapet. Foto: Jørgen Syversen/Norwegian

Nord-Norge - helt avhengig av flytrafikken

Ingen annen del av landet er så avhengig av flyforbindelser som Nord-Norge. Lik det eller ikke, men fly er den eneste reisemåten når turen skal gå raskt, og det skal den som regel.

Den videre utviklingen vil være avgjørende for om flyselskapene overlever. Den norske staten har et ansvar for at de gjør det.

Ingen annen del av fastlands Norge er så avhengig av flytrafikk som Nord-Norge. Lengst nord, med togskinner som slutter i Bodø og Narvik, er det ingen alternativer til effektiv transport. Lik det eller ikke, men fly er den eneste reisemåten, når turen skal gå raskt, og det skal den som regel. Det gjelder både passasjerer og gods.

Nå er Norwegian reddet, i alle fall for en stund. Men hva med SAS og Widerøe? Alle selskapene har fått økonomien knust av korona-krisen. Den videre utviklingen vil være avgjørende for om de overlever. Den norske staten har et ansvar for at de gjør det.

De siste døgns drama rundt Norwegian var som tatt ut av en filmthriller, der man kun har noen minutter på seg, for å hindre en styrt. Store verdier sto på spill, turbulensen var kraftig, og gründeren selv, Bjørn Kjos, måtte inn og korrigere kursen for aksjonærer som, naturlig nok, ikke liker å tape penger.

Kjos vant, det gikk ikke langt tid før generalforsamlingen sa ja. For med drivstofftankene tømt, fantes det ingen plan B. Det var ja eller ingen ting for aksjonærene. Alle ville blitt dratt med i et totalhavari. Nå kan selskapet få en lånegaranti fra staten på 2,7 milliarder, i første omgang. Det gir noen måneders pusterom.

Norwegian har vært omstridt. Selskapet har fått mye pepper, blant annet for personalpolitikken. De økonomiske disposisjonene har også vært kritisert, Norwegian fløy stadig høyere og lengre, mens kreditorene hopet seg opp «i kabinen».

Men mang en nordlending er glad og fornøyd med selskapet. Lave priser på flybilletter var vi aldeles ikke vant med. Det var tider da det kostet ei halv månedslønn å fly Tromsø-Oslo tur-retur. Da Norwegian landet på stamrutenettet i nord, var det slutt på ublue priser. Med lavpris-selskapet hadde mor, far og tre unger plutselig mulighet til å ta den ferieturen de hadde snakket om lenge.

Nå spekuleres det på hvordan viruset kan ha endret våre vaner, når vi etter hvert kommer ut på den andre siden av korona-tunnelen. Vil vi fortsette å fly?  Nett-møter har trolig vunnet mye terreng i denne perioden. Men de av oss som har sittet på hjemmekontor siden midten av mars, vet etter hvert veldig mye om verdien av fysisk tilstedeværelse, enten det gjelder kolleger, kunder eller andre forbindelser. Det er ok med virtuelle treff for ei stund, men man går lei. Kun sporadisk blikk-kontakt, manglende muligheter til å tolke kroppsspråk og hemmet spontanitet, gjør evige møter på denne måten til en tung affære. Vi er sosiale vesener, vi trenger å møtes av og til.

Flybransjen er mer enn ferieturer. Den sysselsetter svært mange arbeidstakere, både direkte og indirekte. Lufthavna gir arbeidsplasser og bidrar til etablering av mange nye. Det gjelder privat virksomhet, men også i aller høyeste grad offentlig sektor! Det er umulig å tenke seg universitet eller universitetssykehus uten flyplass på stedet. Ringvirkningene av en godt fungerende lufthavn, kan ikke overvurderes.

«Vi laa bak hundrede Mile», skrev Knut Hamsun i diktet «Nordland». Det gjør vi fortsatt. Men flytransporten har samlet landet slik at det går an å komme fra nord til sør på få timer.

Nå er Norwegian reddet, i alle fall foreløpig. Hva som skjer med de andre flyselskapene, vet vi ikke. SAS har varslet oppsigelse av 5000 ansatte. Det bør ringe flere bjeller i regjeringskvartalet nå! Vi trenger flytrafikken og vi trenger både SAS og Norwegian. Det er ikke ønskelig om et selskap får monopol. Og vi trenger reiselivsnæringa. Det er bare å ta en runde i dagens Tromsø , så skjønner man det!

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse