Annonse
SLITER I NORD: Høyre og statsminister Erna Solberg sliter tungt på meningsmålingene i Nord-Norge. Det skyldes at lovordene om landsdelen ikke følges opp i praktisk politikk. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix

Nord-Norge slik Erna Solberg ser oss

Kanskje burde statsministeren snart følge opp festtalene med en politikk som samsvarer med lovordene om Nord-Norge.

To ganger denne senhøsten har statsminister Erna Solberg gjestet oss i det høye, grisgrendte nord. Først var hun på fylkesårsmøtet i Troms Høyre, der hun deltok i en samtale med Agenda Nord-Norges Roger Ingebrigtsen. Sistnevnte brukte anledningen til blant annet å slå et slag for jernbaneutbygging i nord. Men det var ikke et øre statsministeren var villig til å lytte på.  

«Jernbane i Nord-Norge er langt fra førsteprioritet for Høyre», fastslo Erna Solberg med all mulig tydelighet. Det skal hun ha for. Argumentasjonen hennes for dette standpunktet, var derimot syltynn. «Å bygge ut jernbane i Troms og Finnmark betyr kjempeinvesteringer i en landsdel med få mennesker. Vi må ikke undervurdere denne kostnaden», uttalte statsministeren.

I ettertid har flere debattanter og kommentatorer gått i rette med Solbergs argumentasjon. De har påpekt at med Solbergs argumentasjon burde Ofotbanen nedlegges øyeblikkelig. Det bor jo knapt et eneste menneske langs denne jernbanetraseen. Men like fullt er det Norges mest lønnsomme jernbane. Statsministerens argumentasjon henger altså ikke på greip overhodet.

Tidligere denne uken besøkte Erna Solberg Alta for å åpne den nye innfartsveien. En vei som for øvrig ble vedtatt av en tidligere regjering. Under besøket brukte Finnmark Dagblad anledningen til å ta opp den nye flyseteavgiften med statsministeren. Også på dette punktet var Solberg krystallklar: «Dette er en del av fremtidens klimautfordringer som også betyr at man må betale for det å reise. Så er det jo også sånn at vi subsidierer flytrafikken her oppe med et betydelig større beløp enn resten av landet», fastslo statsministeren.

Budskapet var forbilledlig klart: Subsidierte finnmarkinger – eller andre nordlendinger – skal sannelig ikke snike seg unna denne avgiften. De forurenser og det må de betale for. At fly er eneste praktiske reisemåte i en langstrakt landsdel som for det meste er helt uten relevante alternative samferdselsløsninger, ser Solberg totalt bort fra. Hennes budskap er simpelthen at folk i Nord-Norge får ta støyten og kostnadene som klimapolitikken medfører. Selv om vi ikke har den valgfriheten som Høyre så ofte omtaler som sin politiske hjertesak, med hensyn til alternative reisemåter.

Det er sammenheng i statsminister Solbergs syn på mennesker og næringsliv i de nordnorske samfunnene «her oppe». Hun maner frem bildet av en sterkt subsidiert landsdel der det er ulønnsomt å investere i infrastruktur og store samferdselsprosjekter. Mens hun samtidig innfører sterkt rabatterte priser på togreiser i store byer i Sør-Norge. Det ser ut til at Nord-Norge for det meste utgjør en utgiftspost i Erna Solbergs verdensbilde. 

Samtidig klarer Erna Solberg å holde festtaler der hun finner det opportunt å skryte av utviklingen «her oppe». På Høyres fylkesårsmøte i Troms uttalte hun at økonomisk var Nord-Norge «en kraftmotor for hele landet». Kanskje burde statsministeren snart følge opp festtalene med en politikk som samsvarer med lovordene.

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse