Annonse
ENDESTASJONEN I NORD: Nordlandsbanen stopper i dag her i Bodø. Strekningen ble sluttført i juni 1962, og siden er det ikke lagt en eneste meter jernbaneskinne i Nord-Norge. Foto: Helge Grønmo/Avisa Nordland

Nord-Norgebanen bygges gjennom politiske prioriteringer – ikke politisk spill

Skal vi få Nord-Norgebanen bygd, må vi følge spillereglene.

Politisk redaktør Skjalg Fjellheim mener Arbeiderpartiet både lager oss trøbbel i nord, og vil ha forskjellige regler i nord og sør når det kommer til store prosjekter. Slik er det selvsagt ikke. Både utbygging av riks-og Europa-veier, intercity-utbyggingen rundt Oslo, og flyplassprosjekter i nord må finne sin løsning gjennom Nasjonal Transportplan. Etter at de er skikkelig utredet, og gjennom politiske prioriteringer. Slik er spillereglene, og slik bør de være.

Sammenligningen med det bombede regjeringskvartalet er etter mitt syn verken spesielt tiltrekkende eller relevant. For å si det på en annen måte: Hvis UNN eller UiT skulle bli rasert - for eksempel gjennom en terrorhandling - så bygges det selvsagt opp igjen. Uavhengig av prosjektene i Nasjonal Transportplan, og selv om noen måtte mene at institusjonene kunne vært desentralisert i en eller annen form.

Nord-Norgebanen ble i 2019 for første gang et sentralt tema i en kommunevalgkamp. Det skjedde blant annet fordi Arbeiderpartiet løftet den fram. Nordnorske Arbeiderpartirepresentanter i lag med partiledelsen. Og vi gjorde det fordi Nord-Norge trenger et klimavennlig transportalternativ for økende godsmengder. Godsmengder som vil øke hvis Arbeiderpartiet får flertall for å doble havbruksproduksjonen i nord. For å lande og bearbeide mer fisk i nord. For industrisatsing i nord. For mineralutvinning i nord. Jeg skal la det ligge her, men vi vet hvilke partier som vil være motkrefter mot de satsingene som skal fylle togvognene.

Men vi skal gjøre det skikkelig. Første forsøk var i stortingets første store debatt etter valget – trontaledebatten. Der fremmet Arbeiderpartiet forslag om en egen KVU for Nord-Norgebanen. Det er første steg mot utbygging. Hadde vi fått flertall i høst, ville utredningen kunne vært ferdig til Nasjonal Transportplan skal behandles i Stortinget, og vi kunne tatt stilling til realiteter og prioritert prosjektet. Men H, FrP, KrF og V stemte oss ned. At FrP nå har gått sammen med MDG, Rødt, SV og Senterpartiet om et felles prinsippforslag om å bygge banen – uten å vite hva den koster, hvor den skal gå eller hva den skal frakte – skaper ikke noe nytt. Det gjør de fem partiene først når de går sammen om en felles alternativ Nasjonal Transportplan der prosjektet er prioritert. Jeg tror ærlig talt det bør letes etter en annen vei til målet!

Det er kanskje ikke like sexy å være opptatt av struktur, spilleregler og gode beslutningsgrunnlag som å spille det politiske spillet. Men det er grundig politisk arbeid som gir resultater og bygger landet, ikke slag i luften. For at Nord-Norgebanen skal se dagens lys, må ei regjering med et politisk flertall i ryggen ønske det sterkt nok til å prioritere det - og legge det inn i sin nasjonale transportplan. Det er når ei rødgrønn regjering gjør det at togsporet kan forlenges mot Tromsø. For det kommer ikke til å skje med ei borgerlig regjering eller basert på Fremskrittspartiets støtte.

Erna Solberg har jo klargjort at det er førerløse vogntog som er hennes framtidsløsning på Nord-Norges transportbehov. Det gjorde hun mens samferdselsministeren hennes kom fra FrP. På syvende året! Gjennom syv vintre i brøytebilen på nordnorske vinterveier har jeg sett nok av vogntog i grøfta. Er det en ting jeg er helt sikker på, er det at vi må flytte mer transport over på kjøl og skinner – også i Nord-Norge.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse