Annonse
Hovedgrunnen til at man har fått gjennomslag for store transportutbygginger bla. på Vestlandet, skyltes et tett og godt samarbeid mellom regionene. Nå er det på tide at vi nordlendinger gjør det samme, skriver Kirsti Saxi. Bildet viser Bodø stasjon. Foto: Vy

Nord-Norgebanen - en felles sak for hele landsdelen

Nå må vi i Nord-Norge stå sammen om dette svært nødvendige prosjektet som har blitt avvist to ganger tidligere.

Nord-Norge er den landsdelen med mest transport av gods. Det er også den landsdelen der godsmengden forventes å øke mest. Transportsektoren står for nesten 30% prosent av CO2-utslippene i Norge, og disse utslippene må kuttes kraftig. Jernbane er den transportformen som slipper ut minst CO2. I tillegg vil Nord-Norgebanen kunne utbygges som den første elektrifiserte jernbanestrekningen i landet. Dette vil kunne gi befolkningen og godsfrakten i Nord-Norge både rask, trygg og miljøsikker transport.

Regjeringen har lagt fram en rapport om Nord-Norgebanen med en totalkostnad stipulert til over 100 milliarder. Samtidig sier statsminister Erna Solberg at Nord-Norgebanen ikke er fremtidsrettet. Tidligere stortingsrepresentant Tor-Arne Strøm fra AP i Nordland avviser bygging av Nord-Norge banen fordi han mener det vil medføre for høye kostnader. Tromsø-ordfører Kristin Røymo (Ap) foreslår å lage en jernbane som knytter Tromsø til det svenske jernbanenettet via Ofotbanen, fordi det vil være billigere hvis bare halve strekningen, Tromsø-Narvik, bygges ut, ifølge VG.

Både Strøm og Røymo er og har vært sentrale politikere i Nord-Norge og fokuserer bare på de økonomiske kostnadene, til tross for at prosjektleder Hanne Juul i Jernbanedirektoratet sier at Nord-Norge-banen ikke er dyrere per meter enn andre sammenlignbare jernbanestrekninger, heller rimeligere. Bare til sammenligning er fergefri E39 på Vestlandet priset til 340 milliarder.

Nei, nå må vi i Nord-Norge stå sammen om dette viktige og nødvendige prosjektet som har blitt avvist to ganger tidligere. Nord-Norgebanen har vært utredet før, både i 1992 og 2012, og begge ganger ble prosjektet lagt i skuffen.

Hovedgrunnen til at man har fått gjennomslag for store transportutbygginger bla. på Vestlandet, skyltes et tett og godt samarbeid mellom regionene. Nå er det på tide at vi nordlendinger gjør det samme. Alle er vi enige om at vi trenger sikrere og mer miljøvennlig transport av den økende godsmengden både til nord og sør i landet. Når det heller ikke er dyrere, men tvert imot rimeligere per meter, å bygge ut Nord-Norgebanen enn sammenlignbare jernbanestrekninger, hva bør da stanse oss?

Vi nordlendinger vil sammen kunne sette standard for fremtidig jernbaneutbygging med en elektrifisert Nord-Norgebane!

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse