Annonse
NORD-NORGEBANEN: Det er tid for å tenke framtidsrettet, tid for å bygge samfunnsstrukturer som monner langt inn i de neste tiårene. Her spiller jernbane videre nordover en viktig rolle.

Et folkekrav fra nord

Det nytter ikke å trenere Nord-Norgebanen lenger.

Nord-Norgebanen må bygges. Det mener tre av fire velgere i landsdelen. Et klarere signal kan ikke politikerne få. Nord-Norgebanen er blitt et folkekrav fra nord.

En meningsmåling InFact har gjort for Amedia-avisene i nord, viser 75,9 prosents oppslutning for å få bygget jernbane videre nordover fra Fauske. Det er et sterkt resultat, som demonstrerer at jernbanekravet har festet seg i Nord-Norge. Kravet vil bli en viktig del av neste års valgkamp.

Det er flere interessante trekk ved denne meningsmålingen. Ett av dem er den solide støtten Nord-Norgebanen får fra Nordland. Hele 76,2 prosent av de spurte i fylket er for banen. I Finnmark er man mer lunkne, med 61,9 prosent ja, men her er det også flest usikre. 12,7 prosent svarer vet ikke. I Troms er Nord-Norgebanen svært populær, 81,6 prosent ønsker jernbane videre nordover.

Det er de yngste velgerne, de mellom 18 og 29 år som er de mest ihuga tilhengerne. Kvinnene er mer positive enn mennene, det gjelder alle aldersgrupper.

Nord-Norgebanen har vært utredet og kostnadsestimert i en årrekke. Da det i fjor kom nok en rapport fra myndighetene, hvor man hadde greid å doble prisen på banen i løpet av åtte år, vakte det oppsikt og harme i landsdelen. Ifølge Jernbanedirektoratets beregninger ville banen nå koste 120 milliarder, etter at kostbare tunneler, spektakulære broer og sære traséer var lagt inn i planene.

Det hele var så komplekst og dyrt at noen må ha trodd at resultatet skulle gi seg selv: dette er ikke realisertbart. Effekten nordpå var imidlertid motsatt, dette ga Nord-Norgebanen enda flere tilhengere i landsdelen. Nordlendingene vet at naturen vi har rundt oss er krevende når det gjelder utbygging av infrastruktur, men slik er det mange andre steder i Europa også, i Sveits og Italia, for eksempel.

Det er et paradoks at mens det snakkes varmt om jernbane som framtidsrettet miljø og klimavennlig transportmiddel overalt ellers, så skal ikke dette være et argument i den nordligste delen av landet. Innen 2050 vil sjømateksporten ha økt betydelig, de største estimatene tilsier en femdobling. Svært mye av dette vil bli produsert i Lofoten, Vesterålen, Troms og Finnmark. Derfor er det tid for å tenke framtidsrettet, tid for å bygge samfunnsstrukturer som monner langt inn i de neste tiårene.

Ventetida må nå være over. Det nytter ikke å trenere Nord-Norgebanen lenger. Den er blitt et folkekrav fra nord.

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse