Annonse

Nord-Norgebanen må ikke bli et partipolitisk kretsmesterskap

I en strategisk sak for landsdelen gjelder det å glede seg over de små skrittene i riktig retning.

Hvem er mest for Nord-Norgebanen i landet her? Knapt noen hadde våget å tenke seg at spørsmålet skulle stilles. Men det politiske landskapet har endret seg dramatisk, og jernbane har blant mye annet trådt fram som et spørsmål om likeverd mellom Nord-Norge og landet for øvrig.

Spesielt SV ser ut til å være i ferd med å gjøre det til et partipolitisk kretsmesterskap. Men som Jens Ingvald Olsen i partiet Rødt påpeker – «er det noe som nå er viktig for realisering av Nord-Norgebanen, så er det å legge partisjåvinismen på hylla.»  Det er et klokt råd fra veteranen på den nordnorske venstresida. Rom ble ikke bygd på en dag, og det blir heller ikke banen til Tromsø.

Da gjelder det å se det positive i de små skrittene som blir tatt. For eksempel at det kommer press mot egen regjering fra Høyre og Frp i Tromsø, Nord-Norges største by. Og Frps stortingsrepresentanter i nord støtter jernbaneutbygging hvis det finansieres fra oljefondet. Det kan selvsagt være fristende å harsellere med dette, men tog-tilhengerne bør nok spørre seg om det tjener saken. Er ikke det mest fornuftige å ønske både Per Willy Amundsen og Bjørn Gunnar Jørgensen velkommen på laget?

Verken Senterpartiet eller Arbeiderpartiet har programfestet Nord-Norgebanen. Men i begge partiene er det nå tydelig bevegelse. Til Klassekampen sist lørdag sier Ap-nestleder Bjørnar Skjæran at det ville vært fantastisk for landsdelen å føre jernhesten frem til Tromsø. Han sier til avisen at Ap vil ta initiativ til enda en bred utredning om prosjektet.  Uten at Skjæran nevner det direkte, må vi anta at Ap vil stille seg bak SV i kravet om en såkalt Konseptvalgutredning (KVU), som er en statlig utredning på strategisk nivå. Og langt mer forpliktende enn utredningen Jernbanedirektoratet nylig har levert.

Og i et NTB-intervju samme dag sier Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum  at det ikke er verre å bruke 120 milliarder i Nord-Norge enn i Oslo, og jernbane kan bidra til utviklingen av store eksportnæringer med basis i nord.

Dette er nye takter fra de to største partiene i Nord-Norge, ikke minst frem mot valget om to år. Det ser ut til at både Ap og Sp er opptatte av å ikke bli stående igjen på perrongen, det sørger ikke minst engasjerte tillitsvalgte i partiene i nord for å minne partiledelsen på om.

Både stortingsrepresentantene Sandra Borch og Cecilie Myrseth, i tillegg til ordførerkandidat Gunnar Wilhelmsen, har jobbet hardt på bakrommene for å få partiene på et annet spor. Det blir nemlig ingen bane i nord uten at det programfestes hos Vedum og Støre på landsmøtene foran stortingsvalget i 2021. Men uten et felles nordnorsk kor kan det bli vanskelig å gå det til.

Derfor har mange merket seg hvor stille der er fra Arbeiderpartiets ordførere i Narvik og Bodø.  Det virker litt rart at både Rune Edvardsen og Ida Pinnerød, som har lagt så stor vekt på en samlet landsdel i spørsmål som berører arrangementer i deres egen by, ikke gir mer tydelig lyd i en sak som er et strategisk kinderegg for Nord-Norge som fellesskap.

Men det kan naturligvis være at det er sommervarmen i Ofoten og Salten som har slått dem ut, og at de snart har til hensikt å slutte seg kraftfullt til det som mer og mer minner om et folkekrav fra nord?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse