Annonse
NORD-NORGE BANEN: Den verste symbolpolitikken man kan drive med, er å prate og prate om et prosjekt i det uendelige, uten at det blir tatt en eneste beslutning som er reell og gir framdrift. Det har vært Nord-Norgebanens skjebne til nå. Foto: Toe Bjørback Amblie, NSB

Nord-Norgebanens indre fiender

Folkekravet vil stå like sterkt. Det kan bli særs interessante tider for Arbeiderpartiet.

Arbeiderpartiet har lagt Nord-Norgebanen død som landsdelsprosjekt. Det er tydelig når man ser hvordan en del Ap-ordførere i Nordland nærmest feirer at partiet stemte nei til banen i Stortinget tirsdag.

I Narvik er ordfører Rune Edvartsen (Ap) såre fornøyd med partiets nei. For han vil ha dobbeltspor på Ofotbanen i stedet. I Rana er stemningen like god. Ordfører Geir Waage (Ap) er helt klar overfor NRK Nordland:

 – Folk og næringsliv i Nordland er først og fremst opptatt av å ruste opp Nordlandsbanen. På kort sikt må vi øke kapasiteten på strekningen, sier Waage, som ellers sysler med planene om storflyplass i hjembyen.

Det er den gamle visa om «vårres teig».

Dette demonstrerer helt tydelig motstanden i Nordland Ap mot Nord-Norgebanen. Når partiet ikke har kontroll på egne ordførere i to av de største byene i fylket, er spriket totalt.

Hva Ap i Nordland, og moderpartiets nestleder, Bjørnar Skjæran, egentlig mener om saken, blir mer og mer uklart.

SVs Torgeir Knag Fylkesnes sa til Nordlys etter avstemningen, at Nord-Norgebanen er en idé Ap har underholdt sine velgere med. Det kan godt være han har rett. I Nordland er det ikke bare Ap-ordførere som sier nei, motstanden finnes blant stortingsrepresentanter også.

Det var SV og Frp som fremmet saken for Stortinget, og Ap kvitterte med å kalle det for symbolpolitikk.

Men den verste symbolpolitikken man kan drive med, er å prate og prate om et prosjekt i det uendelige, uten at det blir tatt en eneste beslutning som er reell og gir framdrift. Det har vært Nord-Norgebanens skjebne til nå, mye takket være nettopp Arbeiderpartiet.

Nå konkluderes det i NRK Nordland sin artikkel med at jernbane videre nordover slett ikke er noe folkekrav, og at Stortingets nei gjør at mye av entusiasmen rundt planene er borte.

Men kravet om videreføring av jernbane nordover er nok mer seiglivet enn som så. Skal det komme videre på skinnene, med en løsning som senker kostnadsnivået, er strekningen Narvik – Tromsø, med sidespor til Harstad, et godt sted å begynne.

Traseen nordover fra Fauske til Narvik blir både dyr og komplissert. Og bru-teknologien er enda ikke på plass, ifølge artikkelen «Derfor blir Nord-Norgebanen et milliardsluk» fra NRK Nordland.

Mye av kritikken mot jernbane videre nordover tar sitt utgangspunkt i rapporten fra Jernbanedirektoratet som kom i fjor sommer og ble velfortjent slaktet. Blant annet fordi trasévalget inn mot Tromsø var like spektakulært som det var unødvendig og urealistisk. Videre var kilometerprisen basert på et skandaleprosjekt i Østfold.

Denne rapporten kan ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide støtte seg til under arbeidet med en konseptvalgutredning (KVU) for utvikling av transportløsninger i Nord-Norge. Rapporten må graves så langt ned i skuffen som den kan komme. Det vil være umulig å legge den til grunn for den eneste nullutslipps transportløsningen i en landsdel hvor eksporten øker kolossalt de kommende årene.

Selv om løpet for neste NTP er kjørt, er idéen om Nord-Norgebanen slett ikke død. Den har tøffet for godt i gang til det, selv om den har sine fiender, både av indre og ytre karakter. Jernbane videre nordover vil ta stor plass i offentligheten neste vår, sommer og høst. Foran stortingsvalget 2021 vil Nord-Norgebanen stå helt sentralt.  

Entusiasmen er ikke borte. Folkekravet vil stå like sterkt. Det kan bli særs interessante tider for Arbeiderpartiet.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse