Annonse
Slik ser Avinor for seg at flyplassen i Bodø skal bli, etter at rullebanen er flyttet 900 meter. (Illustrasjon: Avinor)

Nordlys går i «søringfella»

Dobbeltmoralen er veldig synlig og det er litt pinlig at Nordlys overhodet ikke ser det.

Nordlys er rystet over at regjeringen vil bruke penger på ny flyplass i Bodø og slakter prosjektet fordi det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Sett fra et Osloperspektiv er det jo strålende om Tromsømedia og Skjalg Fjellheim lykkes med å sette regionene i landsdelen opp mot hverandre.

De fleste samferdselsprosjekter i Nord Norge er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomme, men finansdepartementet er pålagt å gjennomføre kvalitetssikring ved større offentlige prosjekter. Som så ofte før er samfunnsøkonomien dårlig i nord grunnet færre innbyggere, enn det kan vartes opp med lenger sørpå. Samt at beregningsmodellene ikke tar høyde for byutviklingsdimensjonen.

Vi i Høyre har store ambisjoner i Nasjonal transportplan. Den er tidenes mest ambisiøse samferdselsplan, spesielt i Nord-Norge.

Ny by ny flyplass i Bodø er et av mange prosjekter vi mener vil løfte potensialet for landsdelen vår. Det hittil største byutviklingsprosjektet i landet - som best kan sammenlignes med Bodø-prosjektet, Operatunnelen under Bjørvika, var heller ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt, men har blitt en kjempesuksess for Oslo og for landet.

Mange samferdselsprosjekter er samfunnsøkonomisk ulønnsomme, særlig i nord og i distriktene, men lar vi vær å bygge dem? Nei, vi bygger dem både av fordelingshensyn og fordi vi ønsker å legge til rette for samfunnsutvikling. Nord-Norges største problem er at vi blir stadig mindre folk. Attraktiviteten for å bo og virke i landsdelen må økes. Det beste vi kan gjøre er å investere i bedre infrastruktur, minske avstander og øke folk`s mobilitet, samt ikke minst heie hverandre opp og frem. Noe Nordlys sitt angrep på prosjektet i Bodø viser ikke alltid er tilfelle.

Det fremstår lite troverdig og splittende at Nordlys på lederplass slakter statlig investering i Bodø til 5 mrd, mens man på den andre siden heier på Nord Norge-bane til Tromsø på 130 mrd – uten at man der er kritisk til samfunnsøkonomisk ulønnsomhet på opptil 109 mrd. Dobbeltmoralen er veldig synlig og det er litt pinlig at Nordlys overhodet ikke ser det. Lokale kretsmesterskap mellom byer i nord har vi hatt nok av, nå gjelder det å glede seg over store ambisjoner og at naboer lykkes med sitt politiske arbeid.

Ny by ny flyplass i Bodø, Rana, Lofoten og Hammerfest – E6, E 8 og E 10 – tunneler, bruer, fylkesveier og sykkelveier - Nordlandsbanen, Ofotbanen og Nord Norge-banen. Vi har fantastiske muligheter og mange spennende prosjekter å kjempe for realisering av her i landsdelen vår, men da må vi henge sammen. Hvis ikke risikere vi å bli hengt hver for oss. Vi må ikke gå i den «søringfella» Nordlys.

  • Debatt-trådene knyttet til innlegg på Nordnorsk debatt er stengt inntil videre grunnet tekniske problemer.  Det medfører at det ikke er mulig for oss å moderere kommentarfeltene i tråd med vær Varsom Plakatens regelverk. Vår tekniske leverandør arbeider med å løse saken. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse