Annonse
Norges nobelpriskandidat Dag Solstad snakker om sin nye roman på en tre dagers litteraturfestival med brei representasjon også av nordnorske forfattere. Nordlys bringer null saker fra festivalen og er mer interessert i saker som at en elg gikk gjennom isen på Senja, skriver Morten Wintervold.

Nordlys og litteraturen

Nordlys tok seg ikke en gang bryet med å stille på pressekonferansen i forkant av festivalen. 

2019 har vært et solid år for skjønnlitteraturen i Tromsø.  Både nye og mer etablerte forfattere har kommet med sterke utgivelser på de store norske forlagene. Det gjenspeiles ikke i Nordlys. Et søk i nyhetsbasen Retriever gir 5 treff på ordet «roman» i Nordlys i 2019. Ingen av sakene omhandler årets bøker. 

Litterære arrangementer dekkes heller ikke. Årets utgave av litteraturfestivalen Ordkalotten var en stor suksess. Fulle hus og kjempestemning over tre dager på Storgata Camping. Store navn fra inn- og utland og brei representasjon av forfattere nordfra genererte til sammen 0 – null – saker i landsdelsavisa. Nordlys tok seg ikke en gang bryet med å stille på pressekonferansen i forkant av festivalen. 

Prioriteringa er i beste fall provinsiell og nærsynt. Dagen etter at Norges nobelpriskandidat Dag Solstad hadde snakka om sin nye roman sør i Storgata, kunne man lese i Nordlys at en elg hadde gått gjennom isen på Senja. 

Kan ei slik prioritering forsvares? Det fins bokhandlere i Tromsø. Det fins lesere. Det er et stort og variert publikum som møter opp når biblioteket, Stabburet skrivefellesskap eller Norsk forfattersentrum arrangerer forfattermøter og opplesninger. Hvorfor denne systematiske usynliggjøringa av Tromsø-bosatte forfattere som gir ut bøker på de store, norske forlagene og gjør seg gjeldende i nasjonale sammenhenger?

Jeg har gjort flere søk i Retriever. I 1994 holdt den da unge Bodø-forfatteren Tor Eystein Øverås et innlegg under Hamsun-seminaret på Hamarøy. Øverås’ påstand var den gang at nordnorsk litteratur var formkonservativ og prega av ei anti-intellektuell holdning. Nordlys plukka opp påstanden i et stort intervju med Øverås. At et tilsvarende spørsmål i dag skulle fått spalteplass, fremstår som en utopi. Den gang kom flere på banen med debattinnlegg og Nordlys løfta spørsmålet på kommentatorplass: Hvordan skal fortellinga om oss sjøl fortelles?

Litteraturen svarer hele tida på det spørsmålet, men under regimet til sjefredaktør Helge Nitteberg er nye bøker ikke lengre betrakta som relevant avisstoff. Samtidig opplever jeg at det er en sult der ute etter nye fortellinger fra et nord i endring. Skal tro om de ikke fortellingen allerede fins i skjønnlitteraturen som skrives og utgis? Novelledebutant Mari Andreassen fra Tromsø er sensasjonelt nominert til Brageprisen og Ungdommens kritikerpris på første forsøk. Ikke et pip om det i Nordlys. En elg gikk gjennom isen på Senja. 

Interessen for Tromsø-forfatterne får søringene ha for seg sjøl.

Er det sånn, sjefredaktør Helge Nitteberg? 

Og hva mener egentlig den opplyste Nordlys-leseren om ei slik prioritering? Føler hun seg ikke litt undervurdert?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse