Annonse

Nordlys på villspor om bompenger?

I lederen mandag 15. juli er Nordlys-redaksjonen igjen ute med fjerne påstander om bompenger og byvekstavtale. Nå er det på tide at redaksjonen begynner med litt minimumssjekk av fakta før de fortsetter å villede velgerne.

Her er noen av redaksjonens overdrivelser og feilpåstander:

  • Tromsø taper 3 milliarder uten byvekstavtale
  • Kan ikke finansiere nye veier
  • Ikke bedre busstilbud
  • Ikke andre trafikktiltak i Tromsø.

På skolen ville redaksjonen ha havnet i skammekroken i lange tider. Det er fremskritt for redaksjonen at de i forrige runde påstod tap på 8 milliarder og nå 3 milliarder. Likevel er overdrivelsen fremdeles over 100 %.

Forlenger drivstoffavgift

Som kjent har formannskapet nå nylig vedtatt å søke om forlengelse av drivstoffavgiften med foreløpig 3 år, fordi en mulig byvekstavtale nå er mer usikker enn før. Både Høyres og Aps ordførerkandidater har avlyst bomstasjoner og bomsoner i Tromsø, i påvente av et bedre opplegg som Vegvesenet hevder vil kreve 5-6 års utvikling. Så hva er det egentlig igjen av bompengedrømmen i Tromsø?

De 4-5 NEI-partiene i Tromsø får heldigvis flere stemmer ved at Nordlys pånytt gnager om bompengene. Det er fint at Nordlys holder saken varm, men ufint at de overdriver og bløffer.

I dag betaler Tromsø-bilistene vel 30 mill pr år i drivstoffavgift. Budsjettet for bompengene er på 240 mill pr år fra bilistene. Nordlys og avgiftspartiene vil at bilistene i Tromsø skal kreves for 8 ganger større pengeutlegg enn det som er nødvendig.

Bompenger 3,5-4 milliarder

Drivstoffavgiften kan ved behov forhøyes 2-4 ganger med tilsvarende høyere statstilskudd. Når Nordlys skal regne på forskjellen mellom byvekstavtale og drivstoffavgift, så plikter de å ta hensyn til reglene for begge alternativ, pluss vise litt objektivitet, som det sømmer seg en kvalitetsbevisst avisredaksjon.

Forskjellen i statstilskudd mellom de to oppleggene blir mindre enn 1,5 milliard. Dvs at Nordlys overdriver over 100 %.

For å oppnå denne «forbedringen» mener Nordlys og avgiftspartiene at bilistene i Tromsø skal betale 3,5-4 milliarder i bompenger over 15-20 år, foreløpig.

Svik mot velgerne?

Bruken av bompengene er foreslått med 55 % til veiene og 45 % til sykkel/gange/kollektiv. Uten byvekstavtale bortfaller de 45 %. Dvs at drivstoffavgiften kan gi masse penger til bilveier og andre trafikktiltak i Tromsø, og ganske sikkert til busstiltak når budsjettene drøftes. Så påstandene i Nordlys-lederen er 100 % feil og overdrivelser, og lite ærefullt for redaksjonen.

Nordlys hevder også at det vil være et svik mot velgerne å ikke inngå byvekstavtale. Som kjent er det INGEN av partiene i kommunestyret som hadde bompenger og byvekstavtale med i partiprogrammene til siste valg. Så sviket mot velgerne ville være innføring av bompenger uten at velgerne fikk si sin mening i valg. Nordlys og avgiftspartiene har liten ære av dette.

Nordlys forsøker å late som bilkøer og ventetid i Tromsø blir borte med en byvekstavtale. Fakta er motsatt. Tenk Tromsø har prioritert bilveiforbedringer lavest. Uten byvekstavtale står Tromsø fritt til å forbedre bilveiene og forbedre Giæverbukta med Sandnessundbrua ved å vedta Håkøytunnel istedenfor Selnesbrua. Avgiftspartiene har avvist køforbedring ved å avvise vekselkjøring midlertidig i køperiodene på Sandnessundbrua.

Stem NEI, og godt valg!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse