Jeg er enig i at også el-biler skal bidra til infrastrukturen. Men hva med å finne en middelvei som gjør at det er mer attraktivt å kjøpe el-bil enn fossilbil også i landsdelen hvor det finnes færrest el-biler – ikke bare i den delen hvor det finnes flest fra før? skriver Daniel Vogedes. Foto: Scanpix

Norge – et elektrisk vidunderland (med et lite unntak)

Mens store byer som Oslo eller Hamburg (Tyskland) skal skifte alt av bussmateriell til el-buss går altså Tromsø motsatt vei og satser tungt på («bio»)diesel.

Norge er et elektrisk vidunderland uten sidestykke! Mandag skulle Avinor sjefen og samferdselsministeren på tur med det første el-flyet Avinor har kjøpt inn. Innen 10 år skal Widerøe ta i bruk elektriske passasjerfly. Vi har fått de første el-sjarkene, og el-ferger i rutetrafikk. Miljøhovedstaden Oslo skal ta i bruk 70 el-busser i 2019 (http://bit.ly/OslBuss). Og pilene for el-bil salg peker stadig oppover. Selv kjører jeg el-bil, bruker el-sykkel daglig og har prøvd både el-buss og el-ferge. Når man først har prøvd disse elektriske alternativene så virker alt som går på forbrenningsmotor som antikvarisk. El-ferger går nesten helt stille, har så å si ingen vibrasjon og istedenfor diesellukta får man lukta av havet i nesa. El-busser er også helt stillegående og kjører silkemykt i stedet for den humpete kjøring man får i vanlige dieselbusser når dem girer opp, spesielt i bakker. Også som fotgjenger eller syklist er det mye mer behagelig å bli forbikjørt av en el-buss istedenfor av støy- og eksosmonstre.

I lys av denne utviklingen i resten av landet er det litt merkelig at Troms fylke og Tromsø by forholder seg avventende, eller til og med negative, til alt som har med «el» å gjøre. En sak i siste forrige ukas aviser var at Nobina tapte anbudet på bussdrift mot Tide. Vi blir lovet flere busser, flere avganger og nytt bussmateriell – og det er jo ypperlig, tommel opp! Men så fikk vi også lese at Tide satser på “busser som går på det beste som i dag finnes av biodiesel”. Nå er det vel mild sagt omstridt hvor miljøvennlig “biodiesel” egentlig er, i hvert fall sånn som mesteparten produseres i dag - nemlig med betydelig innslag av palmeolje (http://bit.ly/PalmOlje). Men optimist som jeg er antar jeg at det blir kontraktsfestet at det bare brukes andregenerasjons biodiesel. Den som ikke inneholder palmeolje eller andre landbruksprodukter som er fra landbruksområder som kunne bli brukt til matproduksjon i stedet for å havne i tanken til våre bio-busser (http://bit.ly/BioFuel2). «Miljø» ble jo tross alt vektet med 30% i utlysningen. Mens store byer som Oslo eller Hamburg (Tyskland) skal skifte alt av bussmateriell til el-buss går altså Tromsø motsatt vei og satser tungt på («bio»)diesel.

Joda, det er klart at Tromsø har an utfordrende topografi og klima, men uten å ha utprøvd el-buss i vanlig rutedrift kan man neppe avgjøre om det kan fungere eller ikke. Etter at Fylkestinget i juni i fjor vedtok å bruke 13 mill. kroner i et prøveprosjekt med 2 el-busser i Tromsø har det blitt stille rundt temaet (http://bit.ly/TosFK). Hvorfor det, egentlig? Og hvordan skal man oppnå målet Fylkeskommunen har satt om at hovedandelen av kollektivtrafikken i Troms skal være utslippsfri i 2025? Det var visst også mange penger å spare, over 80 mill. kroner på ti år, ved bruk av el-busser - og da hadde man satt opp regnestykket med el-drift mot vanlig Diesel. Miljøvennlig produsert biodiesel er nok en god del dyrere, dvs. besparelsen enda større. Så er det vel sånn at selv om en buss går på det ypperste av biodiesel som finnes så blir den ikke lokalt utslippsfri (og heller ikke stillegående).

Det er ikke bare i kollektivtrafikken vi dessverre går motsatt vei her i nord enn de gjør lengre sør i landet. En årsak til el-bilens suksess i Norge er en attraktiv pakke av insentiver gjør det enklere å velge el-bil framfor fossilbil. Nå er det slik at Troms fylke ligger på bunnplass i antall registrerte el-biler (2% av alle biler, sammenliknet med 9% i Oslo/Akershus), og det skyldes ikke bare klima og topografi. Her i nord er vi flinke til å kutte ut alt av fordeler med en gang staten gir lov til det. Det er ingen takstreduksjon på kommunal parkering, knapt hurtigladestasjoner, og i den kommende bomringen skal man visst gå inn for maks tillatt takst for el-biler. Begrunnelsen er alltid den samme: «Nå må el-biler begynne å bidra». I og for seg et poeng, men det har mer mening hvis det uttales i Oslo enn i Troms/Tromsø, hvor det knapt finnes el-biler. Selv i Ryaforbindelsen (vår eneste bomanlegg inntil nå) som fortsatt er gratis for el-biler, har passeringer av el-biler bare så vidt kommet opp til 10%. Den største offentlige arbeidsgiver i byen (UiT) har fortsatt gratis el-bil parkering men har innført betaling for lading på et prisnivå som gjør at ladestolpene til 1 mill. kroner står ubrukt så å si hele tida – mens det fortsatt er gratis lading på universiteter lengre i sør i landet. Sånn oppfyller man hos UiT statlige krav om at det skal alltid være ledige ladeplasser, men hvordan investering skal tjenes inn igjen når ingen bruker anlegget vites ikke.

Jeg er enig i at også el-biler skal bidra til infrastrukturen. Men hva med å finne en middelvei som gjør at det er mer attraktivt å kjøpe el-bil enn fossilbil også i landsdelen hvor det finnes færrest el-biler – ikke bare i den delen hvor det finnes flest fra før? Før eksempel ved å vente til el-bil andel i bomringen og kommunal parkering har nådd 25% før man innfører betaling, og en ladepris som ikke er 5 ganger dyrere en strømmen man lader? Skal vi virkelig overlate det til søringene å kunne ta all æren for el-revolusjonen og Norges vidunderland-status?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse