TURISMEN ØKER: Et gigantisk cruiseskip gjester Bodø havn tidligere i sommer. Foto: Avisa Nordland

Se opp for masseturismen

Kanskje er det færre turister Norge trenger, ikke flere.

Den massive markedsføringen av landet vårt som reisemål, kombinert med økende velstand i Kina og det øvrige Asia, sender stadig flere turister til Norge.

Når mange flere får råd til å reise langt, betyr det at en del av disse også vil reise hit. I Tromsø er vi denne sommeren vitne til en rekordartet tilstrømming av cruiseskip som er større enn tidligere, og med flere passasjerer. Også andre steder langs kysten ser vi en økning i aktiviteten.

Samtidig har journalist og forfatter Jon Hustad dokumentert at cruisetrafikken både er et miljøproblem, og bidrar marginalt i den norske økonomien. Samtidig som norske skattebetalere subsidierer skipene med billige havneavgifter og landsstrøm.

Men fordi reiseliv fra flere hold pekes på som noe «vi skal leve av etter oljen», og erstatte sysselsetting i norsk oljeindustri, har det blitt en ukritisk aksept for økt turisme som virkemiddel for å utvikle lokalsamfunn.  Men er Norge rustet for masseturisme, slik vi nå ser konturene av?  Hordene av turister er allerede en plage for de fastboende mange steder, og verre kan det bli.

Flere stiller spørsmål ved om norsk natur vil tåle belastningen. For hva er det vi markedsfører som unikt med oss? Det er jo ikke arkitekturen. Men det ville og vakre landskapet. Da er det også slik at de som kommer hit, forventer å få en smakebit, og ta naturen i bruk.

Firenze, Barcelona, Dubrovnik. Mange steder i Europa protesterer nå lokalbefolkningen mot masseturismen. Vi er ikke der ennå, men vi nærmer oss faretruende på noen av de mest populære stedene i Norge. Fjordene på Vestlandet, Lofoten-øyene.

Med tanke på de økende problemene i Lofoten, er det forunderlig å lese hos NRK at ordføreren i Bø i Vesterålen vil markedsføre Vesterålen som «det nye Lofoten». Han forteller entusiastisk at det skal lages promoteringsvideoer for å tiltrekke seg flere turister.

Det er selvsagt bra hvis det kan minske trøkket for naboene i Lofoten, men både ivrige ordførere og andre bør helst ha en gjennomtenkt og bærekraftig strategi på dette området.

Det samme gjelder den statlige organisasjonen Innovasjon Norge, som bruker store ressurser på å selge Norge som mål for helårlig opplevelsesturisme.

Spørsmålet vi bør stille, er faktisk om det er færre turister Norge trenger, ikke flere. En mulig strategi kan være å ta så godt betalt for havner, infrastruktur og bruk av naturen, at det begrenser tilstrømningen og demmer opp for masseturismen. Høyere priser behøver ikke bety at næringen i sum tjener dårligere. Tvert imot kan det øke lønnsomheten.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse