Annonse
Ordførere i nord: Gunnar Wilhelmsen (Tromsø), Kari-Anne Opsal (Harstad) og Rune Rafaelsen (Kirkenes).

Slik bør de avslutte alle sine taler

Tidligere rektor ved universitetet i Tromsø, Ole D. Mjøs, avsluttet alle sine taler med disse ordene: «Forøvrig mener jeg at Norsk Polarinstitutt skal flyttes til Tromsø».

1993 vedtok Stortinget å flytte Norsk Polarinstitutt til Tromsø. Dette vedtaket har fått enorm positiv betydning for utviklinga i Tromsø og hele Nord-Norge. I likhet med den kunnskapsgiganten som i dag heter Norges Arktiske Universitet, hvor Ole D. Mjøs var en særdeles aktiv og viktig person i den vellykte utviklinga som har skjedd ved universitetet.

Hvis Ole D. Mjøs hadde levd i dag er jeg ikke i tvil om hvordan han ville avsluttet sine taler: «For øvrig mener jeg at Nordnorgebanen skal fullføres, fra Fauske til Kirkenes, Tromsø og Harstad».

Dessverre har vi ingen politikere eller ledere av et slikt format i Nord-Norge i dag. Eller tar jeg feil? Jeg håper jeg tar feil.

Krystallklare appeller, slik Ole D. Mjøs formulerte seg, hører vi sjelden eller aldri fra dagens topp-politikere. Tydelig utydelighet, som er Jonas Gahr Støres varemerke, er visst tidens helgarderende melodi. Skjønt vi har jo fått noen stemmer fra Troms som gir håp om at en forandring er i gang. Jeg tenker på Torgeir Knag Fylkesnes og Cecilie Myrseth.

Nå sender NRK femte sesong av den fantastiske programserien «Verdens tøffeste togturer». Her tar programleder Chris Tarrant oss med på reiser over hele verden. Til de fjerneste himmelstrøk, noen ganger til bortgjemte, fattige områder og byer som mangler mye. Men en ting har de til felles, selvfølgelig; det går en jernbanelinje dit. Og ingen må fortelle meg at alle disse jernbanene er lønnsomme! Nei, men de binder landet sammen, og jernbanenettet har bundet land sammen i tiår etter tiår, noen i mer enn hundre år.

En togreise til Kirkenes vil uten tvil bli en av verdens nordligste og tøffeste. Vestens møte med Sameland, Barentshavet og Russland. I internasjonal markedsføring er det slike momenter som teller. Selv om det ikke er derfor vi, i Troms og Finnmark, forlanger at banen skal bygges. Men det er jo et poeng; turisttrafikken øker, flyreiser velges bort – alle skjønner hva det betyr.

Det finnes allerede 2800 jernbane-broer i Norge. Det tyder på at vi kan kunsten, at vi kan bygge flere. Og det er 170 år siden vi begynte å bygge jernbaner i Norge. Den gang hadde vi råd og framsyn. I dag mangler visst begge deler.

I dag skal det utredes og beregnes kost/nytte. De som styrer landet ønsker ikke fullføring av Nordnorgebanen. Strategien er klar; utred en helhetlig transportløsning for Nord-Norge. Utred så mye og så lenge at forkjemperne for Nordnorgebanen gir opp. Dette er en interesse-kamp mellom landsdeler, og bruk av penger i nord kan bety mindre til Østlandet og Vestlandet. Og en ting er sikkert – med en samferdselsminister fra Vestlandet og en statsminister fra Bergen, kommer Nordnorgebanen aldri til å bli prioritert.

Fullføring av Nordnorgebanen lar seg ikke beregne med kalkulator ut fra det tallgrunnlaget vi kjenner i dag. Prosjektet handler om å skape en visjon, ei målsetting som skaper tro og optimisme, ei forvissning om at Norge er ett land og at hele landet skal være i bruk. Jernbanen er en snart 200 år gammel oppfinnelse som fortsatt er og forblir levedyktig. Jernbanen har revolusjonert kommunikasjon og påvirket bosetting og næringsliv over hele verden. Og fortsatt, etter seks generasjoner og utallige revolusjoner innen samferdsel, er jernbanen den beste måten å frakte gods, varer og mennesker på.

Jeg tror ikke vi skal vente på førerløse, elektriske flyvende lastebiler.

For øvrig er det min mening at de tre ordførerne i Kirkenes, Tromsø og Harstad, Rune Rafaelsen, Gunnar Wilhelmsen og Kari-Anne Opsal bør avslutte sine taler slik: «For øvrig mener jeg at Nordnorgebanen skal fullføres, til Kirkenes, Tromsø og Harstad».

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse