Annonse
Hvorfor godtar man i år 2020, der resten av kysten har fått elektriske moderne ferger som både tåler sjø og vind, og som går feilfritt, har kaffeservering og sveler, å ha en sånn utdatert gammel holk som går når det passer henne? Null kaffe, null vafler, skriver EliSiv Skjei om ferga "Reinøy" i Nord-Troms. Foto: Bjørn A. Enoksen

Utdatert balje i Norges bakevje

Å være avhengig av en ferge som går når det passer den.

Det er som å ha ei humørsjuk gammel ku i fergekaia, man blir både usikker, oppgitt og sint.

Jeg har fått ny jobb, ville prøve noe nytt. Tok snippeska med meg etter 25 år i Trondheim og tilbake til røttene i Nord-Troms. 16. oktober sto jeg på Storstein fergeleie. Teknisk feil med ferga. Ja, ja tenkte jeg, det må man regne med en gang iblant og tok det fint, venta «bare» i 6 timer til beredskapsbåen ble tilkalt. 6 timer er vel ingenting i vår moderne verden, tenkte jeg. Jeg skal være her minst et år, kanskje lengre.

Vel, feilen tok hele fire dager å reparere, og i mellomtida gikk MS Kvænangen til helt uforutsigbare tider. Ikke akkurat noe man kan planlegger arbeidslivet sitt etter.

Så kom noe uvær. Eller uvær og uvær, vi som har vokst opp her kaller det «litt vind». Ingen bårer å snakke om, men hva skjer? Jo, ferga som før gikk uansett storm eller stille, legger seg nå i ro når YR melder tosifret antall meter pr sekund på vindmåleren. Og da vet man ikke, går ferga eller går den ikke? Noen skippere går, andre velger å innstille. Dette går det heller ikke an å planlegge arbeidslivet sitt etter! Det må være mulig for Torghatten avdeling Nord å lage noen forutsigbare retningslinjer som gjør at de ulike skipperne innstiller etter samme forhold. Slik det er nå, kan man risikere å bli stående på kaia å vente forgjeves i alminnelig «sommernordavind» (om det hadde vært sommer, sukk!).

Ferga Reinøy er en gammel balje som har gått i over 30 år. Tida har gått fra den og det er feil med alt som har hydraulikk, olje eller stempel å gjøre på den skuta. Hvorfor godtar man i år 2020, der resten av kysten har fått elektriske moderne ferger som både tåler sjø og vind, og som går feilfritt, har kaffeservering og sveler, å ha en sånn utdatert gammel holk som går når det passer henne? Null kaffe, null vafler. Det er som å ha ei humørsjuk gammel ku i fergekaia, man blir både usikker, oppgitt og sint.

Fergerutene harmonerer heller ikke helt med et arbeidsliv. Om man skal til Nikkeby må man vente i tre og en halv time på ferga mellom 16.30 og 20.00 fordi den ferga som går kl 18.00 ikke har rute opp til Nikkeby. Jeg tenker også på de stakkers trailersjåførene fra Øst-Europa som ikke forstår noe av dette haltende systemet. Skal vedde på de er vant med mye bedre fergeforhold der de kommer fra. Vi som faste passasjerer eller «frequent travellers» som det heter på SAS der man får gullkort og ekstra service om man reiser mye, vi fortviler i kor. Hva er det med ferga nå? Hvorfor går ho på kryss og tvers? Hva feiler det henne egentlig? Feilen er alderdom, denne ferga skulle vært sendt som resirkulering til spiker for lenge siden. Fylkeskommunen må ta ansvar for dette, finn en erstatning. Slik det er nå, føler jeg at jeg har kommet til et annet og mindre teknisk utviklet «kollektiv»-univers, ikke en annen del av Norge.  

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse